Dagens PS

Bästa och sämsta tjänsterna för streaming

streaming
Håller du med om resultaten från undersökningen? (Foto: Fotograferna Holmberg / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 23 okt. 2024Publicerad: 23 okt. 2024

Alla som tittar på film eller serier online vet att de olika hemsidorna för streaming inte alltid håller samma nivå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Streaming har blivit en självklar del av vardagen för de flesta, men konkurrensen mellan olika tjänster hårdnar.

Enligt en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har kundernas förväntningar på streamingtjänster ökat, vilket pressar bolagen att ständigt förbättra både utbud och användarupplevelse.

Hemsidorna i topp

Inom streaming rankas Amazon Prime högst, med ett kundnöjdhetsindex på 73,6, följt av en mer nykläckt aktör: SkyShowtime på 72,4.

Dessa tjänster har lyckats möta kundernas krav genom ett varierat utbud och en stabil teknisk plattform.

De har också dragit nytta av exklusiva rättigheter till populära serier och sportevenemang, vilket påverkar nöjdheten positivt.

ANNONS

Senaste nytt

Netflix tappar mark

Trots att Netflix länge varit en dominant aktör på streamingmarknaden, har deras kundnöjdhet dalat och de når nu endast ett index på 66,1.

En möjlig orsak kan vara ökad konkurrens från nya spelare.

ANNONS

Men även att kunderna blivit mer kräsna när det gäller innehållet.

I botten får Netflix sällskap av TV4 Play, med ett index på 65,7.

Streaming – allt mer selektivt

En trend som framgår av SKI:s undersökning är att tillgången till fler tjänster inom streaming har gjort kunderna mer selektiva.

Det räcker inte längre med ett brett utbud. Kvalitet, användarvänlighet och kundservice spelar en allt större roll för att behålla tittare.

Dessutom har stora sportevenemang eller premiärer av populära serier visat sig ha en kortsiktig effekt på nöjdheten. Dock utan att nödvändigtvis ge långsiktig lojalitet.

Kundnöjdheten bland streamingtjänster påverkas starkt av utbud och teknisk stabilitet.

Med fler valmöjligheter har kunderna blivit mer krävande, och de streamingbolag som inte kan hålla jämna steg riskerar alltså att tappa tittare.

Se även:

ANNONS

Smart-tv: En spion i vardagsrummet? Dagens PS

Streaming-rapport: Därför letar vi mer än vi tittar. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS