Dagens PS

Baconglass droppen – nu slopar McDonald's AI

AI-beställningar på Mcdonalds drive thru.
AI-beställningar på Mcdonald's drive thru ledde till baconglass.(Foto:unsplash)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 18 juni 2024Publicerad: 18 juni 2024

Efter en våg av underhållande berättelser av restaurangbesökare på sociala medier, drar McDonald’s nu tillbaka AI-beställningar från sina amerikanska restauranger.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Systemet utvecklades av IBM och lanserades redan 2019 med syftet att digitalisera och effektivisera verksamheten genom avancerad röstigenkänning för att hantera kunders beställningar, skriver BBC.

Men det blev inte riktigt som restaurangkedjan tänkt sig då det visade sig vara alldeles för opålitligt.

Videos som blivit virala på sociala medier visar allt från absurda rätter som bacon-toppad glass till beställningar av kycklingnuggets för hundratals dollar, som av misstag lagts till.

Kunder regagerar på TikTok

Missöden med AI-beställningar har dokumenterats väl på en rad olika plattformar.

I en video, som har 30 000 visningar på TikTok, blir en ung kvinna alltmer förbannad när hon försöker övertyga AI:n om att hon vill ha en karamellglass.

Något som kan ha varit orsaken var AI:s oförmåga att känna igen vissa accenter eller att skilja kundens röst från bakgrundsljud, skriver CNN.

I en annan, som har 360 000 visningar, hävdar en person att hennes beställning förväxlades med en som gjordes av någon annan, vilket resulterade i att nio beställningar av te lades till på kvittot.

AI-tekniken på restaurangena kommer nu att stänga senast den 26 juli 2024.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Andra lösningar för AI

McDonald’s meddelar också att de kommer avsluta sitt samarbete med IBM gällande automatiska beställningar vid årets slut – men fortsätter att utforska framtida lösningar.

“IBM förblir en pålitlig partner och vi kommer fortfarande att använda många av deras produkter i vårt globala system,” säger McDonald’s i ett uttalande.

AI-relaterade lösningar är fortfarande relevant eftersom andra konkurrenter gör liknande investeringar.

Även IBM uttalade sig och säger att de planerar att fortsätta sitt samarbete med McDonald’s inom andra projekt.

Läs även: AI-pris gick till riktig flamingo: “Handlar om kreativitet”. Dagens PS

Läs även: AI får anställda att känna sig lata. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]