Nu vill vi ha surfplattor igen. Efter tidigare vikande siffror ökar försäljningen kraftigt genom ett större utbud och AI-verktyg.
Återkomsten: Nu vill alla ha en surfplatta
Mest läst i kategorin
Det tredje kvartalet är positiv läsning för tillverkarna av surfplattor.
Då steg nämligen den globala försäljningen med drygt 20 procent och landade på nästan 40 miljoner sålda surfplattor.
De senaste IDC-siffrorna visar att Apple leder racet och har nästan en tredjedel av marknaden, följt av Samsung och Amazon, som tar runt 18 respektive 12 procent av försäljningen.
Blickar mot AI
Marknaden har gjort en ordentlig comeback jämfört med samma period förra året, enligt Computer Sweden. Anledningen till ökningen uppges vara att utbudet nu är betydligt större. Tillverkarna börjar samtidigt blicka mot AI för att locka kunderna.
På det sättet kan surfplattorna integreras till många yrkesgrupper i samhället, bland annat inom utbildning, sjukvård och underhållning, menar Anuroopa Nataraj, forskningsanalytiker på IDC.
“I takt med att AI-funktioner och applikationer växer kommer fler konsumenter att prioritera dessa avancerade funktioner i sitt nästa köp.”
Lätta att använda
Många datoranvändare har anammat trenden att använda surfplattor istället för datorer, vare sig de befinner sig i hemmet, på kontoret eller på resande fot.
Det är mobiliteten som lockar, att det är enkelt att packa ner en surfplatta och ta med sig den överallt, där den nu börjar bli lika viktig som smartphones i mångas liv, enligt Forbes.
Det går även bra för Huawei och Lenovo som såg sina försäljningssiffror öka under kvartalet, med 44 respektive 15 procent.
Läs även:
Nu får även papegojor surfplattor – ökar stimulansen. Dagens PS
Fem orsaker till bråk i bilen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.