AI tar plats i musikindustrin. Grammy Awards öppnar för AI-skapad musik, men frågorna om rättigheter och skaparskydd är fler än någonsin.
Artister rasar mot AI-musik – ”Det hotar vår bransch”
Mest läst i kategorin
Harvey Mason Jr., vd för Recording Academy, skapade rubriker tidigare i år. Han avslöjade att Grammy Awards nu kommer att acceptera musik skapad med AI.
Nyheten väckte både förvirring och frågor.
Mason förtydligade senare att endast människor får skicka in bidrag till galan. AI kan dock användas som ett verktyg i den kreativa processen.
“Det är en fin linje, men det kommer att utvecklas”, sade Mason till TechCrunch. Han betonade att målet är att fortsätta hylla mänsklig kreativitet på högsta nivå.
Oro kring upphovsrätt
AI:s framväxt har tagit både teknikvärlden och konstnärliga fält med storm. Många i branschen oroar sig för AI:s påverkan på upphovsrätt, royalties och det hårda arbetet bakom musikskapandet.
Mason erkänner att en oro sveper över industrin. Vissa är rädda och nervösa, medan andra ser möjligheter och är optimistiska.
Senaste nytt
Delade åsikter om AI
Artisten Devante är en av dem som är kritiska till AI:s inblandning i musik.
“AI borde inte ens existera inom musiken”, säger han.
“AI borde enbart användas för enkla vardagssysslor. Som artist är det skrämmande att se hur enkelt någon kan låtsas vara något som jag har ägnat hela mitt liv åt att bli.”
Samtidigt finns det de som ser möjligheter. En anonym musiker, som även arbetar på ett stort teknikföretag, jämför AI:s framväxt med den industriella revolutionen.
“Den ledde inte till massarbetslöshet, utan tvärtom. Fler kreativa, särskilt musiker, borde se möjligheterna och anpassa sig.”
Utmaningar och framtida skydd
AI används redan i musiken. Främst i processen att mastra och jämna ut ljud, berättar Mason. De största orosmolnen i branschen rör frågor om rättigheter och korrekt kreditering mellan människor och AI.
Det handlar också om att säkerställa rättvis betalning för både upphovsrätt och artistens likhet. För att möta dessa utmaningar har Mason varit med och grundat Human Artistry Campaign. De arbetar för att införa fler skyddsåtgärder kring AI.
Mason har även varit delaktig i ELVIS Act, en lag som ger artister mer skydd mot obehörig användning av deras röster. Han stöder även lagförslag som No AI Fraud Act och No FAKES Act, vilka ska skydda skaparnas rättigheter från AI-förfalskningar.
AI:s framtid i musikindustrin
När Mason tillträdde som vd för Recording Academy 2020 var AI knappt ett samtalsämne. Men tre år senare förändrades allt. En deepfake-låt med AI-genererade röster av Drake och The Weeknd blev viral.
Grammy-galan tvingades snabbt ta ställning till något de aldrig tidigare stött på. Sedan dess har AI fortsatt att skapa rubriker.
Exempelvis när Drake använde Tupacs röst i en diss-låt mot Kendrick Lamar. Det ledde till hot om rättsliga åtgärder från Tupacs dödsbo.
Här för att stanna
AI:s påverkan på musikindustrin väcker debatt, både inom och utanför branschen. Vissa oroar sig för att för mycket reglering kan hämma innovation.
Andra ser ett behov av att skydda skaparnas rättigheter. Oavsett var man står i frågan är en sak säker: AI är här för att stanna. Musikindustrin måste anpassa sig till denna nya verklighet.
“Vi kommer att göra fantastisk musik med den nya teknologin,” säger Mason.
“Men det är viktigt att det sker på ett sätt som är rättvist mot de mänskliga skaparna.”
Samsung uppvaktar Nokia – kan bli affär
Samsung visar intresse för Nokias mobilnätsverksamhet, vilket kan leda till en stor affär i telekomsektorn. Nokia överväger nu att sälja
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.