2022 var året då sociala medier slutade vara sociala, hävdar Bloomberg som ägnar ett reportage åt att berätta om varför dina vänner försvinner från dina sociala flöden.
"Året sociala medier slutade vara sociala"
Mest läst i kategorin
”Några val från mina telefonuppmaningar förra veckan: Instagram berättar för mig att en modeinfluencer går live. Snapchat meddelar mig att DJ Khaled har lagt upp en story. Facebook säger att CNN har lagt till en ny video. Ingen behöver berätta för mig vad som finns på Twitter: Det är Elon Musk, hela tiden”.
Så beskriver Bloombergs Sarah Frier sin närvaro på sociala medier 2022.
“Wannabe-viralt”
“När jag av misstag trycker på någon av varningarna går jag in i appar som desperat vill vägleda mig till innehåll från personer jag inte känner – inlägg som jag för en stund kan bli fascinerad av och aldrig kommer ihåg, med trädgårdshack eller unika bakverksdesigner”, skriver hon.
“Utan dessa wannabe-virala videor skulle nätverken behöva visa mig uppdateringar från samma få personer som fortfarande lyckas visa levande liv på sociala medier”, tillägger hon.
Senaste nytt
Var bara modefluga?
I år slutade sociala medier för det mesta erbjuda ett fönster in i våra nära och kära. Det visar sig att den sociala delen av sociala medier, som hjälpt till att forma mänskligt beteende online och utanför i mer än ett decennium, visar sig vara något av en modefluga, hävdar Sarah Frier.
“Det vissnar på det sorgliga, långsamma sätt som internetvanor gör; så småningom kommer de personer som skickar offentliga födelsedagsmeddelanden på Facebook att vara lika sällsynta som de som fortfarande har AOL-e-postadresser.”
“Gav upp i år”
År 2022 gav till och med sociala medieföretag upp på att rädda vänrelaterat innehåll, påpekar hon.
“Facebook har varit orolig för denna oundviklighet i flera år. Under 2017 började företaget till exempel pressa människor att gå med i Facebook-grupper för att utöka sina vännätverk och det potentiella innehåll de kunde visas i sina flöden.”
“Det fungerade ett tag, men i år, när annonsörernas budgetar krympte och Apple Inc. begränsade annonseffektiviteten, beslutade moderbolaget Meta Platforms Inc. att mer drastiska åtgärder var nödvändiga. Det låter professionella innehållsskapare ta över.”
Kopierar Tiktok
Det vi ser framför oss, skriver Frier, är att det innehåll sådana som Facebook och Instagram kommer att tillhandahålla framöver är annorlunda, mer fokuserad på användarnas intressen än deras vänner.
“De kopierar Tiktok, den beroendeframkallande kortformade videoappen som handlar om att underhålla människor med hjälp av artificiell intelligens och som kräver minimal ansträngning av användaren för att bestämma vad som är värt att titta på”, hävdar hon.
“Passa på”
Och det ska vi kanske tänka på när det nu blir nyårsafton, menar Sarah Frier.
“När du ringer in 2023, lägg upp fyrverkeriet på Instagram om du fortfarande känner dig sugen. Det kan vara sista gången du gör det.”
Läs även: Så surfar svenskarna – nästan alla använder sociala medier
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.