Dagens PS

Apples annonsblockerare vinstgenerator – för Apple

Apple
Apples aktie fortsätter vara populär hos investerare. (AP Photo/Andy Wong)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 18 okt. 2021

För sex månader sedan införde Apple nya inställningar i iPhone som blockerar rivalernas annonser. Företagets annonsblockerare har fått till resultat att Apples egen annonstjänst har börjat dra in tredubbelt så mycket pengar som tidigare. Det skriver Financial Times. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att Apple införde nya integritetsskyddande åtgärder som gör det lättare att blockera annonser så har en interna funktion, som kallas Search Ads blivit särskilt lönsam. Search Ads erbjuder särskilda annonsplatser i AppStore som går före andra sökresultat, skriver Financial Times.

Till exempel kan då en sökning efter “Snapchat” i stället resultera i att användaren får upp TikTok som första resultat på sin skärm i stället.

Bolaget Bransch, som mäter effektiviteten för olika typer av marknadsföreing på mobilmarknaden, rapporterar att den här funktionen nu står för 58 procent av alla iPhone-appar som användare laddar ned efter att ha klickat på en annons. För ett år sedan var den siffran 17 procent.

Marknaden för app-annonsering växer över lag. Anaslysföretaget AppsFlyer räknar med att branschen som helhet lägger 118 miljarder dollar på app-annonsering, mot 58 miljarder dollar 2019.

Apple själva kan tjäna så mycket som fem miljarder i år bara på att ha infört den här sorteringen i sina sökresultat. Att annonsera hos Apple har dessutom blivit ännu mer populärt efter att företaget meddelade att deras användare kommer att slippa annonsspårning som standardåtgärd.

Det lämnar Facebook, Google, Snap och andra liknande aktörer utan möjlighet att söka upp potentiella kunder med annonser. Hur användare reagerar på annonser kan anandra aktörer nu bara se 72 timmar efter en sökning.

Facebook anser nu att det har blivit svårare att beräkna hur effektiva annonser är  på den egna plattformen, som en följd av Apples drag.

Enligt Apple själva är företagets integritetsskydd en fråga om att skydda användare, inte för att företagat självt ska tjäna pengar.

Läs också:

ANNONS

Apple Mac Book Pro i ny version – dumpar Apple
Tio miljoner iPhone 13 försenade – komponentbrist

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS