Klockan tickar för en av förra århundradets mest prestigefyllda branscher: den schweiziska klockindustrin. Det skriver John Biggs i en dyster prognos på tekniksajten Techcrunch.
Anrik industri ”dödsdömd” - expert förklarar varför
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Armbandsur har gått från att under framför allt 1980- och 1990-talet vara en exklusiv statussymbol med pris därefter till att i dag ha blivit en handelsvara, menar han. Medan tillverkare som svenska Daniel Wellington spöar de schweiziska aktörerna i lågprissegmentet får de anrika urmakarna allt svårare att vinna kunder även högre upp i prisklasserna.
Ett praktexempel på vad industrin står inför var när klassiska Glycine nyligen köptes upp av Invicta.
”Det kommer att hända igen och igen tills inget finns kvar. Jony Ive (Apples chefsdesigner) sa ”Switzerland is fucked”. Och han hade rätt.”
LÄS VIDARE: The Swiss watch industry is doomed >
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS