Dagens PS

Almega: Tjänsteföretagens akutkris är över

– Företagen uppger själva att såväl efterfrågan som intäkter har fallit under året men produktionssiffrorna visar på en nolltillväxt i branschen under våren. Inte bra men bättre än befarat, säger Patrick Joyce, chefekonom Almega.
– Företagen uppger själva att såväl efterfrågan som intäkter har fallit under året men produktionssiffrorna visar på en nolltillväxt i branschen under våren. Inte bra men bättre än befarat, säger Patrick Joyce, chefekonom Almega.
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 22 sep. 2020Publicerad: 21 sep. 2020

Det senaste halvåret har varit extremt, inte minst för tjänstesektorn. Almegas Tjänsteindikator tyder dock på att den akuta krisen är över.

ANNONS

Mest läst i kategorin

– Efter en viss återhämtning är tjänsteproduktionen tillbaka på samma nivåer som 2017, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Coronakrisen är unik. Den drabbade först tjänstesektorn och med en hastighet och kraft som överträffat alla tidigare ekonomiska kriser. Resebranschen och besöksnäringen tvärbromsade först. Även bemanningsföretagen drabbades tidigt och därefter följde bransch efter bransch.

– Under det andra kvartalet föll tjänsteproduktionen med 7,5 procent, vilket är det största raset någonsin under ett kvartal. Nu befinner sig tjänstesektorn i en återhämtningsfas men det är långt kvar tills den är tillbaka där den var innan pandemin slog till. Coronautbrottet har raderat ut mer än två års tillväxt, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Företagstjänster är på väg att återhämta sig efter stängningarna av industrierna i våras men läget är oroande. Tre av fyra tekniska konsulter, arkitekter och industrikonsulter har minskat orderingången sedan krisen började. Bland serviceföretagen som säljer städning och facility management till andra företag har vart femte företag tappat mer än 30 procent av sin omsättning.

– Många uppsägningar har hittills kunnat undvikas genom möjligheten till korttidspermittering. Inom tjänstesektorn är det främst tekniska konsulter, arkitekter och andra företagskonsulter som har räddats av den möjligheten. Nu är dessvärre risken stor att vi kommer att få se stora uppsägningar under hösten, säger Patrick Joyce.

En bransch som tycks ha klarat krisen bättre än befarat är IT och telekom. Även om situationen skiljer sig åt mellan olika företag.

– Företagen uppger själva att såväl efterfrågan som intäkter har fallit under året men produktionssiffrorna visar på en nolltillväxt i branschen under våren. Inte bra men bättre än befarat, säger Patrick Joyce.

Nu ser det ljusare ut och IT- och telekomföretagen tror att efterfrågan kommer att öka under hösten. Fortfarande tror dock vart sjunde IT-företag att uppsägningar kan bli nödvändiga.

Effekterna på arbetsmarknaden märks först ett tag efter det att krisen kulminerat. Åtta av tio tjänsteföretag räknar med att minska sin personalstyrka eller hålla den oförändrad under hösten. Det är dåliga nyheter för dem som vill in på arbetsmarknaden.

ANNONS

– De som drabbats är främst unga och nyanlända. För dem står den privata tjänstesektorn för lejonparten av ingångsjobben och det är därför ytterst viktigt med en så snabb återstart som möjligt för tjänsteföretagen, säger Patrick Joyce.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS