Emotionell AI kan bli nästa stora trend för företag, men frågan är om tekniken verkligen kan förstå mänskliga känslor?
AI tar över känslorna på jobbet
Mest läst i kategorin
När företag integrerar AI i allt fler delar av verksamheten dyker en ny trend upp – AI som ska hjälpa robotar att förstå mänskliga känslor.
Den här tekniken kallas “emotionell AI”, enligt en ny rapport från PitchBook om framväxande teknik inom Enterprise SaaS.
Varför känslor är viktiga för AI
Logiken är enkel: Om AI-assistenter ska användas av chefer och anställda, och AI-chatbots ska fungera som säljare och kundtjänstmedarbetare, måste de förstå skillnaden mellan en arg “Vad menar du med det?” och en förvirrad “Vad menar du med det?”.
Emotionell AI är en mer avancerad version av sentimentanalys, som tidigare försökte utläsa känslor från text på sociala medier. Emotionell AI kombinerar flera typer av sensoriska input – visuella, auditiva och andra – med maskininlärning och psykologi för att identifiera känslor.
Senaste nytt
Tjänster för emotionell AI växer fram
Stora molntjänstleverantörer erbjuder redan tjänster för emotionell AI, som Microsoft Azures Emotion API eller Amazon Web Services’ Rekognition.
Men även om denna AI-teknik funnits ett tag, ser PitchBook nu större möjligheter i takt med att AI-botar ökar i arbetslivet.
“Med den snabba spridningen av AI-assistenter och automatiserade människa-maskin-interaktioner, lovar emotionell AI mer människoliknande tolkningar och svar”, skriver Derek Hernandez, senioranalytiker på PitchBook.
Utmaningar och möjliga hinder
Trots teknikens framsteg har emotionell AI mött kritik. Forskare har ifrågasatt om känslor verkligen kan bestämmas genom att läsa ansiktsuttryck eller kroppsspråk. En studie från 2019 tvivlade på om AI kan förstå känslor på det sätt vi hoppas.
Regleringar, som EU:s AI Act som förbjuder datorvisionsbaserad känslodetektion i vissa sammanhang, kan också bromsa utvecklingen. Liknande lagar, som Illinois BIPA i USA, förbjuder insamling av biometriska data utan samtycke.
Framtiden för emotionell AI i arbetslivet
Framtiden kan innebära AI-botar som försöker förstå känslor för jobb som kundtjänst och försäljning. Men om de misslyckas, kanske vi får en arbetsplats fylld med botar på samma nivå som Siri var 2023 – inte särskilt användbara för uppgifter som kräver verklig emotionell intelligens.
Vad är då värst: en känslolös bot eller en som ständigt gissar fel på dina känslor?
Maxa batteriets livslängd: Så här gör du
Så här skyddar du batteriet i din elbil och förlänger dess livslängd. Ladda smart och undvik de vanligaste misstagen. Att hålla batteriet i din elbil i
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.