Numera behöver kändisar inte ens dyka upp till ett event. Helt plötsligt kan deras kopior användas samtidigt många gånger runt om i världen – genom AI. Utvecklingen går snabbt och som vanligt inom AI innebär det problem längs vägen.
AI tar över kändisarna – "en skrämmande ny värld"
Mest läst i kategorin
Den tidigare supermodellen Linda Evangelista blev känd för att säga att hon inte lämnade sängen för under 10 000 dollar.
Numera kan kändisar stanna i sängen hela dagen och ändå få betalt, sedan AI-kopior av kända ansikten har börjat användas allt mer, skriver WSJ.
En annan supermodell, Eva Herzigova, har skapat en AI-kopia av sig själv som kan gå modell i catwalk-shower online.
“Det är en riktigt fascinerande resa, lika förvirrande som spännande”, uppger modellen.
Kändisarna drar nytta av AI
Nu kan kändisar helt plötsligt vara med på olika events och kampanjer samtidigt, och bolagen kan använda personernas dragningskraft utan att behöva anpassa sig till tajta scheman. Allt kändisarna behöver göra är att skanna sig i en 3D-studio, där de sedan “får betalt, men inte behöver dyka upp” på olika jobb, säger Tom Graham, vd för AI-startupen Metaphysic.
Ett bolag som använder sig av AI är Puma som lanserade sin produktlinje på New York Fashion Week med hjälp av den internationella fotbollsstjärnan Neymar.
Äkta eller inte – det är frågan
Det finns dock som bekant vissa problem med AI, där allmänheten till exempel kan ha svårt att skilja på när det kända ansiktet verkligen är äkta eller inte och det är något “som måste diskuteras”, menar Gavin Myall, vd i Unsigned Group, agenturen som representerar Eva Herzigova.
“Det är en skrämmande ny värld”, säger han.
Läs även: AI: Mediejättarna vill ha betalt – ”Upphovsrätt”
Läs även: Microsofts plötsliga AI-dominans
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.