AI-genererat innehåll utgår ifrån material som människor producerat, och nu förhandlar big tech-bolagen och ett antal stora medier om ersättning för nyhetsmaterial som används för att framställa AI-produkter.
AI: Mediejättarna vill ha betalt – "Upphovsrätt"
Mest läst i kategorin
AI-teknologin, som chatbottar och bildgeneratorer, tar befintligt material och använder det för att framställa ny text och nya bilder.
Månadsprenumeration?
Nu skriver Financial Times att man har källor som uppger att OpenAI, Google, Microsoft och Adobe haft samtal med representanter för stora nyhetsbolag för att diskutera upphovsrättsfrågor – och ersättning.
Samtalen är i ett tidigt stadium, och enligt FT kan det handla om att mediaföretagen får betalt för innehåll via en sorts abonnemangstjänst.
Senaste nytt
Mall för global media
Om man når ett avtal kan det bli utgångspunkten för hur media hanterar AI-företagen i hela världen.
“Upphovsrätten är en avgörande fråga för alla utgivare”, skriver Financial Times, som också diskuterar hur AI-frågan ska hanteras.
AI-produkter populära
“Som en prenumerationsverksamhet måste vi skydda värdet i vår journalistik och vår affärsmodell”, fortsätter FT. “Att ha en konstruktiv dialog med berörda företag, som vi har, är det bästa sättet att uppnå det.”
I takt med att populariteten hos AI-genererade produkter vuxit har också nyhetsbranschens oro gjort det.
Nyhetsmaterial tränar AI
Nu försöker man hitta en modell för att prissätta det nyhetsmaterial som används för att träna AI-modellerna, och summor mellan 5 miljoner och 20 miljoner dollar (drygt 53 miljoner till 213 miljoner kronor) har nämnts säger en chef i branschen enligt FT.
Enligt källor har OpenAI-chefen Sam Altman haft möten med representanter från News Corp och New York Times sedan lanseringen av ChatGPT i november i fjol, men att ta fram en modell för hur ersättning för använt nyhetsmaterial för att träna AI blir besvärligt.
“Betalt i efterskott”
Representanter för nyhetsbranschen säger att allt jobb görs retroaktivt, och det beror på hur hemligt allt var inför lanseringen av AI-produkterna.
“Det fanns ingen diskussion, så nu måste vi försöka få betalt i efterskott”, säger en chef enligt FT.
“Sättet de lanserade de här produkterna, det fullständiga hemlighetsmakeriet, det faktum att det är noll transparens, noll kommunikation innan det hände, det gör att man är ganska pessimistisk.”
Läs även: Från skärm till bord – nu öppnar Netflix krog
Läs även: FBI varnar: “Deepfakes” – nu av nakna privatpersoner
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.