När Försäkringskassans handläggare ska besluta om aktivitetsersättning till unga med autism och beteendestörningar tar de hjälp av AI.
AI hjälper Försäkringskassan fatta beslut
Mest läst i kategorin
Artificiell intelligens, AI, hjälper Försäkringskassans handläggare att identifiera sådant som vad en sjuk person inte klarar av att göra eller vad ordet trött innebär i ett läkarintyg, det rapporterar Sveriges Radio.
Försäkringskassan skriver på sin webbplats att de kan öka kvaliteten i sitt arbete och göra mer likvärdiga bedömningar med hjälp av AI, samt att tekniken har använts sedan 2019.
Enligt Ann-Charlotte Munkhammar, chef för tillämpad AI vid Försäkringskassan, vinner kunderna på det.
Hon menar att när AI används som stöd i handläggningen blir det lättare att identifiera relevant information i läkarintyg.
“Stödet ger inga förslag till beslut, det är försäkringsutredaren som har ansvaret för att göra helhetsbedömningen och fatta beslut i ärendet”, skriver Försäkringskassan.
Teamwork med AI:n
Anne Kaun, som forskar på AI vid Södertörns högskola ser dock risker med det här sättet att arbeta.
Hon menar att en handläggare inte är så benägen att gå emot de förslag som kommer från AI-systemen.
“Det här är ett teamwork mellan AI och handläggaren”, säger Hedda Stillberg till SR.
Hon har varit projektledare för det nya AI-verktyget som ska hjälpa Försäkringskassans handläggare att analysera läkarintyg.
Till att börja med används AI-stödet, enligt SR, bara inom aktivitetsersättningen till unga med psykiatriska diagnoser som autism och ADHD.
Hedda Stillberg menar att det är svårare för handläggarna att förstå vad en person med dessa diagnoser inte orkar med på grund av exempelvis trötthet, jämfört med om någon brutit benet.
Hon säger att det exempelvis kan vara svårt när medicinska besvär uttrycks i vardaglig text, som ordet trött.
De måste läsa läkarintygen
Handläggarna kan enligt henne inte förlita sig på AI:n utan måste själva läsa igenom läkarintygen innan de utreder vidare och lämnar förslag till beslut.
Under våren ska arbetet utvärderas och om resultatet blir lyckat kan AI i framtiden komma att användas för beslut om till exempel sjukpenning.
“Jag vill inte föregå resultatet, men det är klart att vi har ju flera förmåner inom försäkringskassan där vi analyserar medicinsk information”, säger Hedda Stillberg till SR.
AI-forskaren Ann Kaun ser dock risker med AI-verktyget även om det bara används som stöd i beslutsfattandet.
Enligt henne visar studier att handläggare ofta litar för mycket på tekniken.
Generaldirektören i AI-kommission
Regeringen tillsatte en AI-kommission i december förra året, med syfte att stärka Sveriges konkurrenskraft inom området.
I slutet av januari utökades kommissionen med en expertgrupp i vilken Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg ingår.
“Det är ett viktigt initiativ och vi bidrar gärna med våra perspektiv utifrån den digitala transformationen i offentlig sektor”, sade han då i ett pressmeddelande.
Läs mer: Studie: Därför har vissa ADHD Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.