Dagens PS

AI – ett fiasko inom kundtjänst

AI ett fiasko inom kundtjänst
Kundtjänst – här vill vi möta människor av kött och blod och inte ha någon AI-genererad hjälp. AI-användningen i kundtjänst minskar drastiskt. (Foto: Leif R Jansson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 okt. 2024Publicerad: 10 okt. 2024

AI-användningen hos svenska företag ökar markant. Men på ett område går det åt rakt motsatt håll, visar en ny undersökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Användningen av AI ökar bland svenska företag och bara det senaste året har antalet företag som implementerat tekniken tredubblats.

Men på ett område har användningen av AI minskat drastiskt, visar Svea banks senaste undersökning.

När det gäller kundtjänst flyr företagen från allt vad AI heter. För ett år sedan uppgav 30 procent av företagen att de använde AI för olika uppgifter inom kundtjänst.

I år är andelen endast 11 procent. Två tredjedelar av AI-användningen inom kundtjänst har försvunnit på ett år.

”Uppfattas som opersonlig”

Bland de företag som inte använder AI säger en fjärdedel att de tror att de kan uppfattas som opersonliga om de skulle implementera tekniken.

”Trots att AI utvecklas i väldigt snabb takt ser vi att företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i sin kundtjänst”, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering hos Svea bank.

”Det är även många som ser risken med att AI kan uppfattas opersonligt och troligtvis en anledning till att fler väljer bort tekniken i områden där det krävs kundkontakt”.

ANNONS

Senaste nytt

Avgörande balans

ANNONS

Emma Lindgren menar att den här avvägningen kan bli avgörande för företagen.

”Att hitta en balans mellan automatisering och mänskligt kundbemötande kan bli avgörande för att möta konsumenters förväntningar framåt”, konstaterar hon.

Marknadsföring, datahantering och analys är de områden där tekniken tillämpas mest, och företagen ser fler processer där AI kan ha en positiv påverkan på försäljningen.

57 procent av de 500 svarande menar att AI skulle kunna skapa effektivare säljprocesser, 55 procent att det skulle kunna ge mer effektiva marknadskampanjer.

Snabb utveckling

Samtidigt är utvecklingen snabb. Där 6 procent av de svarande 2019 sade att de redan använde AI är nu andelen 31 procent.

Dock viker utvecklingen nedåt en aning nu.

Medan 31 procent förra året svarade att de överväger att integrera AI i företaget är andelen i år 27 procent.

Läs mer:

ANNONS

Varnar för AI-hajp: “Mycket pengar kommer att slösas bort”. Dagens PS

“Företag usla på kundtjänst”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS