Adobe jobbar på ett verktyg som ska spåra falska bilder, berättar The Verge.
Adobe tar upp kampen – mot sig själv?
Mest läst i kategorin
Experter runt om i världen oroas över att bilder med chockerande innehåll kan spridas blixtsnabbt i sociala medier, utan faktagranskning. Adobe vill nu ta upp kampen mot detta och ”de nya AI-verktygen som gör det enklare än någonsin att manipulera och redigera bilder och videor”, skriver The Verge.
Adobe presenterade en forskningsrapport på CVPR, en konferens för datorseende, där arbetet med att spåra bildmanipulationer har automatiserats och utförs av maskiner i stället för människor. Vilket går snabbare.
De är fortfarande i ett tidigt stadium av utvecklingen och ingen kommersiell produkt finns redo att lanseras. Men Adobe säger att de vill spela en roll i att ”utveckla teknologi som hjälper till att övervaka och verifiera sanningshalten (eller autentisitetsgraden) i digitala medier”.
Tre vanliga varianter av bildmanipulationer klarar verktyget av såsom skarvning – två olika bilder slås ihop, kloning – objekt inom bilden kopieras och radering – objekt inom bilden raderas. Däremot klarar verktyget inte av att spåra ”deepfakes” – en ny genre av redigerade videor som skapas med hjälp av artificiell intelligens.
The Verge summerar artikeln med:
“Om de som spelar på ödestrumman har rätt och att vi håller på att gå in i någon slags post-sanningsvärld, då kommer vi behöva alla slags verktyg som finns att få för att skilja fakta från fiktion. AI kan såra oss, men det kan också hjälpa till.”
KÄLLA: Adobe is using machine learning to make it easier to spot Photoshopped images >