Dagens PS

Abba-Björn en av köparna av succé-poddar

Abba Björn Ulvaeus
Björn Ulvaeus, en gång i tiden Abba-stjärna, numera framgångsrik affärsman, är en av köparna av Schulmans podd-succé. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 10 aug. 2021

Björn Ulvaeus, en gång i tiden Abba-stjärna, numera framgångsrik affärsman, är en av köparna av Schulmans podd-succé.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Di Digital berättar att Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music förvärvar poddföretaget Perfect Day Media av grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell, som uppges stannar kvar och fortsätter driva bolaget under köparen Pophouses paraply tillsammans med Perfect Day Medias vd Karolina Roslund och finanschefen Tove Barkestad.

Syftet med affären är att göra Perfect Day till Europaledande podcastproducent.

Perfect Day Media har genom åren producerat succépoddar som ”Alex & Sigge”, ”Fredagspodden” och ”When We Were Kings”, konstaterar Di Digital.

Lanserar på nya Europamarknader

“Perfect Day uppges nu vara i färd med att expandera till tre nya marknader i Europa, samtidigt som man kommer lansera nya satsningar i Sverige, på bland annat drama”, säger Per Sundin, vd på Pophouse och tidigare Universal Music-chef.

Enligt artikeln har Perfect Day dragit in omkring 40 miljoner i intäkter de tre senaste räkenskapsåren.

2019 gjorde bolaget en nedskrivning på 44 miljoner kronor efter en havererad satsning på skönhetssalonger.

Förlusten då blev 42 miljoner kronor – men i fjol genererade företaget däremot en vinst på drygt 350 000 kronor, enligt Di Digital.

Läs även: Abba-Björns imperium ökar – se bilder från Gasklocka 2

ANNONS

Läs också: Björn Ulvaeus: “Jag är nykter alkoholist”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]