I ett brev som uppmärksammats av New York Times går 250 Facebook-anställda till angrepp mot ledningen gällande företagets hantering av falsk information i politiska annonser.
250 Facebook-anställda i upprop i öppet brev
Mest läst i kategorin
Detta kan ses som en följd av en ny policy som avslöjades förra månaden, där politiker får större mandat än andra att sprida falsk information.
På måndagskvällen publicerade New York Times ett öppet brev som lagts upp på en av Facebooks interna kanaler. Där kritiserar 250 av företagets anställda en förändring i företagets policy som annonserades ut tidigare i månaden, vilken innebär att politiker inte har samma krav på sig som organisationer och företag att sprida sanningsenlig information i reklamannonser.
Ett av de krav som de anställda ställer till Facebooks ledning är, enligt New York Times, att ”Facebook ska bannlysa falsk politisk reklam, som man bannlyser annan, icke-politisk, reklam”.
Vd Mark Zuckerberg har varit i hetluften flera gånger denna månad. Förra veckan blev han förhörd av USA:s kongress om företagets planerade kryptovaluta och i mitten av månaden höll han ett tal på Georgetown University där han tog upp politisk annonsering.
”Vi gör inte detta för att hjälpa politiker (tillåter falska uppgifter i annonser, reds. anm). Vi tror på att folk ska kunna se vad politiker säger. Men jag vet att många inte håller med”, sade han bland annat, enligt breakit.se.
Gällande gårdagens uppmärksammade upprop säger en talesperson från Facebook enligt the Guardian:
”Vi tycker inte att det är en passande roll för oss att bedöma politiska debatter. Vi tycker inte heller att det skulle passa att vi hindrar en politikers uttalanden från att nå sin målgrupp och utsättas för offentlig debatt och granskan.”
De undertecknade sammanfattar sin ståndpunkt med att ”yttrandefrihet inte innebär det samma som betalda yttranden”.