En undersökning avslöjar att svenskar är skämmande dåliga på att backa. Resultatet visar att svenska förare har betydligt svårare än både fransmän och amerikaner att backa bilen.
Svenskar är skrämmande dåliga förare
![Mikael Gullström](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F01%2FSkarmavbild-2024-01-03-kl.-15.55.12-285x300.png&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Studien visar att hela 12 procent av alla påkörningsolyckor i Sverige sker vid backning – en betydligt högre andel än i Frankrike och USA, där motsvarande siffra är 7 procent.
Stress och ovana bakom missarna
Forskarnas analys pekar på att stress och ovana kan vara avgörande faktorer bakom svenskarnas problem med att backa.
– Jag tror att vi stressar det. Vi har inte kontroll på vad vi gör, vi kollar inte ordentligt, vi bara kör, säger Åsa Wallenrud, biljournalist på Dagens PS.
Olyckorna tycks ofta ske på helger, vilket kan tyda på att det är förare som inte kör bil dagligen som står för en stor del av misstagen. Dessutom kan trånga parkeringar och röriga parkeringar spela in.
Läs mer:
Svenska förare betydligt sämre. Dagens PS
– Stora parkeringar vid stormarknader kan vara rena kaoset. Folk tappar fokus när de letar efter en plats, samtidigt som de har familjen i bilen och tänker på annat.
Smitning ett växande problem
En fjärdedel av olyckorna som sker vid backning leder dessutom till smitning, enligt studien. De flesta av dessa incidenter inträffar i stadsområden och på parkeringsplatser.
– Jag förstår inte varför man smiter. Det kan vara en liten kostnad som försäkringsbolaget tar hand om, så det är himla taskigt att bara köra därifrån, säger Åsa.
Teknik
En lösning för att få bukt med problemet kan vara att införa mer teknik i bilarna. Dashcams och integrerade kameror som de Tesla har kan registrera vad som sker vid en eventuell olycka.
– Om vi har kameror som registrerar skador och rörelser vid parkeringar skulle vi kunna få en tydligare bild av vad som händer och vem som bär ansvaret.
Forskare och experter pekar på att bättre förarutbildning och en mer ansvarsfull attityd på vägarna också kan vara avgörande för att minska antalet olyckor och smitningar.
“Skriv en lapp”
Många hoppas att en förändrad inställning hos förare kan leda till färre smitningar.
– Det är mycket bättre att vara schysst och trevlig. Lämna en lapp eller ta reda på vem som äger bilen, avslutar Åsa Wallenrud.
Studien väcker frågan om det behövs mer fokus på backningsfärdigheter i förarutbildningen och om tekniken kan hjälpa svenskar att bli bättre på att backa.
![Mikael Gullström](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F01%2FSkarmavbild-2024-01-03-kl.-15.55.12-285x300.png&w=1200&q=75)
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
![Mikael Gullström](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F01%2FSkarmavbild-2024-01-03-kl.-15.55.12-285x300.png&w=1200&q=75)
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.