Dagens PS

Så utsattes 80-åringen för bedrägeri: 100 000 borta – på minuter

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 28 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

I en uppmärksammad bedrägeri-härva blev en kund hos Nordea lurad att föra över 100 000 kronor till en bedragare. Nu frias banken från ansvar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

AI och jurister
Spela klippet
PS Studio

AI-experten: "Lika viktigt som AI är de mänskliga kvaliteterna"

25 mars 2025
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet
PS Studio

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

25 mars 2025
Edvard Lundkvist om Sverige och landets ekonomi
Spela klippet
PS Studio

Trendbrott för Sverige: "Korten ligger rätt för svensk ekonomi"

24 mars 2025
Företag och finansiering
Spela klippet
Börs & Finans

Ljusning för svenska företag – lättare att få finansiering

24 mars 2025
Bilbo Göransson om pension i utlandet
Spela klippet
PS Studio

Pension i solen? Här betalar du lägst skatt

23 mars 2025

Fallet har belyst både kundernas sårbarhet och bankernas ansvar i en digital ekonomi där bedrägerier blir alltmer sofistikerade.

Med stöd från Konsumentombudsmannen valde kunden att kräva ersättning från banken, med hänvisning till Nordeas roll i transaktionen.

ANNONS

MISSA INTE: Klart idag: Sänkt skatt med 3 221 kronor efter nyår för miljoner svenskar: Påverkas du?

Slugt bedrägeri via Swish

Kunden som blev utsatt för bedrägeriet hade fått sin Swish-gräns höjd från 5 000 kronor till 100 000 kronor på kort tid.

Denna höjning godkände Nordea utan djupare säkerhetskontroller.

Bedragaren utnyttjade situationen och övertygade kunden att överföra hela beloppet.

När kunden insåg vad som hänt, vände hen sig till banken och krävde att de skulle ta ansvar för de förlorade pengarna.

ANNONS

Senaste nytt

Nordeas ansvar: Inget alls

ANNONS

En central fråga i fallet var om banken hade brustit i sitt säkerhetsansvar genom att tillåta en snabb höjning av Swish-gränsen.

Konsumentombudsmannen argumenterade för att banken, som förvarar kundens medel och hanterar deras transaktioner, har ett grundläggande ansvar att skydda kunderna mot bedrägerier.

Tingsrätten valde dock att fria Nordea, vilket väckte debatt om hur ansvarsområden fördelas mellan kunder och banker.

Bedrägeri

Konsumentombudsmannen lyfte fram vikten av att kunder inte kan vara experter på cybersäkerhet.

En modern bank bör ha rutiner och mekanismer på plats som kan identifiera misstänkta transaktioner samt skydda kunder från att fatta beslut under press från bedragare.

Kritik fick också Nordeas till synes automatiserade system för gränshöjningar, som kan bli ett verktyg för bedragare snarare än en hjälp för kunder.

Fallet väcker frågor om behovet av striktare regleringar för digitala betalningar och högre krav på bankernas säkerhetskontroller.

Det lyfter även fram behovet av ökad medvetenhet hos kunder om riskerna med digitala verktyg.

ANNONS

Se mer i spelaren ovan.

Läs mer om ekonomi:

Underbara nyheter för miljoner svenskar med pension: Är du en av dem?

Hett om öronen: Nordea åtalas för brott mot penningtvättslag.

Mer från PS Studio:

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet. PS Studio

Stärkt arbete mot investeringsbedrägerier. PS Studio

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Prisvärda hälsotester via blodprov

Prisvärda hälsotester via blodprov i samarbete med Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs och SYNLAB. Fram till 26 mars 10% rabatt på valfri hälsokontroll (ej årliga, Sthlm3 & samarbeten). Använd rabattkoden "hälsa" i kassan vid beställning.

Beställ här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

AI och jurister
Spela klippet
PS Studio

AI-experten: "Lika viktigt som AI är de mänskliga kvaliteterna"

25 mars 2025
ANNONS
ANNONS