Trea bland Sveriges mest registrerade bilar två år i rad, finalist i Årets Bil 2019 och vinnare av Årets Familjebil 2018 i Sverige är bara några av det koreansk/tyska bilmärkets framgångar de senaste åren. Vad är det som gör KIA så framgångsrikt? KIA:s Sverige-vd Peter Himmer berättar.
KIA:s Sverige-vd om framgångsreceptet
Mest läst i kategorin
Trots nedgångar under finanskriser och en ökad konkurrens från stora etablerade märken har KIA som enda märke fortsatt att växa utan uppehåll. En för branschen otrolig utveckling som tillskrivs bland annat den generösa garantin på sju år, men också märkets aggressiva produktutveckling och som faktiskt sker i Tyskland och inte i Sydkorea som många kanske tror.
Smarta rekryteringar som till exempel chefen för teknisk utveckling, Albert Biermann från BMW:s M-division, borgar för en teknik av mycket hög klass som många nya kunder upptäcker.
Framgångarna tog fart med KIA:s populära modell Ceed, en modell i Golf-klassen men till ett lägre pris. Därefter har man ökat på med några SUV-modeller för att sedan 2016 satsa på bilar med någon form av elektrifiering, något som visat sig vara ett mycket lyckat drag och placerat dem i topp bland hybrider, laddhybrider och nu även rena elbilar.
Dagens PS motorredaktör Håkan Nilsson och Marcus Birro bjöd in KIA:s svenska vd Peter Himmer för att ta reda på hur bolaget burit sig åt för att bli så framgångsrikt och vad KIA kommer att göra för att säkerställa sin tredjeplats i Sverige. Här får ni lyssna på en entusiastisk och drivande ledare med en fingertoppskänsla för alla de detaljer som skapar framgång.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.