Magnus Sahlin, vd för Trelleborg Energi, drömmer om en gigantisk vindkraftspark utanför kusten och om att göra Trelleborg till Sveriges vätgasstad nummer ett.
Trögt för havsbaserad vindkraft – ”Kommunalt veto funkar inte”
Mest läst i kategorin
Trelleborg Energis vd, Magnus Sahlin, menar att vi behöver havsbaserad vindkraft om vi ska klara Sveriges energiförsörjning och att vi måste agera nu. Men idag stoppas 8 av 10 vindkraftsprojekt, de allra flesta av landets kommuner.
Magnus Sahlin vill göra Trelleborg till Sveriges viktigaste vätgasstad och han drömmer om en gigantisk vindkraftpark i havet utanför stadens kust. Det här har bland annat väckt regeringens intresse och satt det lilla kommunala energibolaget Trelleborg Energi på kartan.
Unika möjligheter i Trelleborg
Magnus Sahlin menar att det finns unika möjligheter i Trelleborg.
“Sverige har blivit 300 meter längre genom att vi har byggt en ny hamn i Trelleborg, den gamla var för liten, färjorna blir fler och framförallt blir de större. Det är egentligen triggern för hela den stadsomvandling Trelleborg står inför. Där är vår vätgassatsning en del i det”, säger han till Rejlers Play.
Planet som i princip brinner
Han berättar att det som lockade honom att ta jobbet som vd för Trelleborg Energi var alla möjligheter.
“Vi har enorma utmaningar i världen, vi har en planet som i princip brinner. Det kan tyckas överdrivet för vissa men i den senaste men IPCC:s senaste rapport ger oss åtta år att vända utvecklingen till att klara 1,5-gradersmålet, så det är verkligen kris,” säger Magnus Sahlin i Rejlers Play.
Han tillägger att säkerhetsläget med kriget i Ukraina har gjort det här ännu mer tydligt. Han menar att det finns en unik möjlighet för Trelleborg att göra en rejäl insats för att göra världen till en bättre plats.
Vätgas en av lösningarna
Magnus Sahlin ser vätgas som en av lösningarna, och han understryker att vi inte kan fortsätta att ställa vätgas mot vindkraft, batterier eller kärnkraft eftersom både planeten och Sveriges elförsörjning är i ett så pass allvarligt läge att vi måste ta tillvara på allt och inte polarisera det.
“Men, varför vi satsar på vätgas just nu är för att det är den, just nu, mest attraktiva tekniken för oss och det är för att vi har en hamn”, säger han i Rejlers Play.
Överlägset för tunga transporter
Han förklarar att andelen lastbilar som kommer till Trelleborgs hamn ökar enormt, och att det i dag kommer 850 000 lastbilar varje år men att den siffran kommer ha ökat till 1,5 miljoner år 2025.
“För tung transport är vätgas överlägset. Batteribilar är jättebra, men det är för kortare sträckor och lättare transporter. Ska vi komma tillrätta med utsläppen från den tunga trafiken då är faktiskt vätgas helt överlägset”, säger han.
Kan lagras
Vätgas kan dessutom lagras, något som kan få en väldigt positiv effekt på elsituationen i Skåne. Trelleborg Energi tittar nu på hur lagrad vätgas kan göras om till el och användas när det behövs och på egen vätgasproduktion.
Vätgasproduktion handlar också om tillgången till ny förnybar el, nägot som kräver havsbaserad vindkraft, menar Magnus Sahlin.
“Ska vi klara Sveriges elförsörjning så måste vi ha havsbaserad vindkraft, vi måste ha den snart”, säger han i Rejlers Play.
Men det är långa och krångliga tillståndsprocesser för att bygga en vindkraftspark och kommunerna kan säga nej. Många ansökningar får nej.
“Idag stoppas dock 8 av 10 vindkraftsprojekt, de allra flesta av landets kommuner”, säger Magnus Sahlin i Rejlers Play.
Hör vad mer Magnus Sahlin har att säga i Rejlers Play:
Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.