Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Spelvärldens doldis fortsätter växa kraftigt

Spelplattformen Flexion har en angenäm position där man förutom en snabb tillväxt, också har ett positivt kassaflöde och betydande kassa. (Foto: Pexels)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 31 jan. 2023Publicerad: 31 jan. 2023

På svenska börsen finns ett förhållandevis okänt svenskt bolag som hjälper spelutvecklare att maximera sina intäkter. Bolaget har vuxit mycket snabbt trots att marknaden för spel bromsade in under 2022.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Genom företagets patenterade teknologi erbjuds spelbolag en service som genererar ytterligare intäkter från alternativa Android-plattformar med minimal insats.

I takt med att detta blir mer uppmärksammat hos spelutvecklare strömmar nya aktörer till och vill få sina spel distribuerade genom Flexion.

Från det att Flexion gick till börsen 2018 har bolaget ökat sin kvartalsomsättningen 20 gånger från spel som distribueras genom den unika tjänsten.

Dubblad omsättning under 2022

Och tillväxten var mycket hög också under de första nio månaderna av 2022 då bolaget mer än dubblade sin omsättning. I stort sett hela ökningen var organisk.

Enligt Jens Lauritzson, vd och en av spelplattformen Flexions grundare, finns det utrymme för en fortsatt snabb tillväxt (Foto: Flexion)

”Fortfarande är det enbart en liten del av vår potentiella marknad som insett hur mycket man kan tjäna genom att även sälja sina spel via alternativa plattformar”, säger Jens Lauritzson, vd och en av Flexions grundare, och fortsätter:

”Den alternativa distributionsmarknaden har traditionellt sett varit svår att utvärdera för både utvecklare och investerare på grund av bristen på officiella prestandadata, men den starka tillväxten inom Flexion gör att även de största förlagen börjar intressera sig för att sälja sina spel i våra kanaler.”

ANNONS

Senaste nytt

Alternativ distribution av blockbusters

ANNONS

Flexion har under året visat på de värden man skapar när man fått förtroendet att sälja större spel – det man på marknadsspråk benämner som blockbusters.

Under 2022 distribuerades titlar som Evony, World of Tanks, Guns of Glory och King of Avalon.

Flexions stora spel omsätter i snitt mer än 100 miljoner kronor årligen. Och det med en liten extra insats för spelutvecklaren, och dessutom helt riskfritt.

Kan inte spelutvecklare klara av denna alternativa distribution själva då rör sig om stora summor, och man slipper dela med sig en del av omsättning till Flexion?

”Många spelutvecklare har provat alternativ distribution på egen hand och misslyckats, så varför kan Flexion göra detta? Allt handlar om alternativkostnad”, säger Jens Lauritzson, och förklarar vidare:

”Vi har mer än 100 personer vars enda fokus är att skapa intäkter för spel i alternativa distributionskanaler. Och vi har inget konkurrerande intresse. Det är därför vi kan göra det bättre än någon annan. Det är ett fall av klassiskt win-win för outsourcing. Utvecklare tjänar mer pengar på sina spel och kan nå nya målgrupper utan all ansträngning som krävs om de skulle göra det själva.”

Distribution tiofaldigade försäljning

Ett exempel på detta var när Flexion fick ta över distributionen av en speltitel som säljs via Amazon.

När Flexion bidrog till distributionen gick månadsomsättningen från 600 000 kronor till 6 miljoner kronor. Försäljningen tiofaldigades tillsammans med bolaget.

ANNONS

”Vi lanserade också spelet i våra andra kanaler och ökade det ytterligare med flera hundra procent. Visst kan utvecklare göra det på egen hand men vi gör det helt enkelt bättre och snabbare”, säger Jens Lauritzson.

Då flera av de största spelutvecklarna ännu inte börjat använda sig av Flexions distributionskanaler, finns det utrymme för en fortsatt snabb tillväxt.

“Vi hör fortfarande de största utvecklarna säga: Vi vill göra det här själva, men vi vet att de efter ett tag helt enkelt inte kan motivera att lägga tillräckligt med resurser och kärlek på försäljning i alternativa kanaler”, säger Jens Lauritzson.

Lösning som är svår för konkurrenter att kopiera

En fråga som ibland ställs är: Om en plattform för alternativ distribution av spel är så lönsam och växer så snabbt borde det inte attrahera konkurrenter?

Svaret är: Flexions egenutvecklade och patenterade lösning för att konvertera programkod så att spelen går att sälja i andra kanaler är mycket svår att kopiera. Och att utveckla en ny plattform är mycket tidskrävande och är kostsamt.

”Med vår erfarenhet är vi i dag de enda som kan få distribution att flyga i kanaler som Amazon, Huawei, Samsung, ONEStore och Xiaomi. Dessa kanaler representerar mer än 10 procent av spelmarknaden på Android, vilket gör vår position mycket angenäm”, berättar Jens Lauritzson.

Global influencer-marknadsföring för spelare

För att utveckla affären och skapa ännu starkare band till spelutvecklare har Flexion breddat erbjudande betydligt.

ANNONS

Det skedde under 2022 då man förvärvade Audiencly. En byrå som arbetar globalt med influenser-marknadsföring för spelare. På så sätt kan spelutvecklare få ytterligare hjälp för att bygga sin försäljning.

“Vi kan alla se vad som händer med generation Z som flyttar till kanaler som Tiktok. Dessa är framtidens kunder och de gillar inte traditionell bannerannonsering. Annonsering måste vara mer autentisk och engagerande och vi är övertygade att influenser-marknadsföring kommer att spela en mer dominerande roll i marknadsföring av spel. Samtidigt kan det vara mycket kostsamt och utmanande för annonsörer att hantera hundratals influensers så vår roll behövs definitivt”, säger Jens Lauritzson.

Flexion har en angenäm position där man förutom en snabb tillväxt, också har ett positivt kassaflöde och betydande kassa.

”Vi är nu i en position att kunna vara ännu mer aggressiva i vår affär. Att vi är ett börsbolag gör det också lättare för oss att förvärva nya bolag och värderingarna är mer attraktiva i dag än för 12 månader sedan”, avslutar han.

Investera i Flexion Mobile på Avanza och Nordnet 

Avanza
Nordnet
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Läs mer: Därför växer spelvärldens doldis snabbare än väntat

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS