Dagens PS

Svenskt cricketspel ska nå tio miljoner spelare i år

Wicket Gaming
Efter två år av intensiv utveckling är Wicket Gamings spelplattform redo att möta marknaden. Studion siktar på att samla tio miljoner nedladdningar redan 2022 – något som är fullt möjligt då cricket rankas som världens näst populäraste sport med över 2,5 miljarder fans. (Montage: Wicket Gaming)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 16 mars 2023Publicerad: 14 juni 2022

Spelstudion Wicket Gaming, listade på Spotlight Stockmarket, lanserar nu bolagets första spel – Cricket Manager. Med en attraktiv spelplattform, samarbeten med världskända cricketspelare och en effektiv affärsmodell, ska bolaget bli världens främsta mobilspel för den omåttligt populära sporten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter två år av intensiv utveckling är Wicket Gamings spelplattform redo att möta marknaden.

Studion siktar på att samla tio miljoner nedladdningar redan 2022 – något som är fullt möjligt då cricket rankas som världens näst populäraste sport med över 2,5 miljarder fans.

”Om vi får tio miljoner nedladdningar så är vi ruggigt lönsamma. Redan vid två miljoner nedladdningar når vi en acceptabel nivå enligt våra beräkningar”, säger bolagets vd Eric De Basso under sin presentation på investerarträffen Micro Cap Invest. Ta del av hela presentationen här:

Wicket Gaming Play

Samarbete med cricketproffs – räckvidd på 100 miljoner

Bland annat genom samarbeten med världsstjärnor inom cricket ska Wicket Gaming nå ut till målgruppen.

Hittills har man avtal på plats med spelarna AB de Villiers, Hardik Pandya och  Jasprit Bumrah. Tillsammans samlar dessa tre cricketlegender över 100 miljoner följare på sociala medier.

Stjärnspelarna som man samarbetar med kommer både att vara synliga i marknadsföringen för Cricket Manager och inne i själva spelet.

”Vår ambitionsnivå är väldigt hög. Det finns cricketspelare där ute som når mer än 250 miljoner fans genom sina sociala plattformar. Vi tänker hitta fler ambassadörer som kan hjälpa oss att nå en ännu bredare publik”, säger Eric De Basso.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Tillgängligt för alla – oavsett storlek på plånboken

För att spela Cricket Manager behöver du egentligen inte spendera en enda krona. Den som vill kan betala för att få utvecklas snabbare i spelet men du kan också titta på reklam för att låsa upp fördelar. Reklam som också genererar intäkter för Wicket Gaming.

Cricket är bland annat extremt populärt i många utvecklings länder. Därför är strategin som nämns ovan extra viktig för att locka fler spelare och för att möjliggöra intäkter kopplade till alla som spelar.

”Alla i världen – från både fattiga och rika länder – ska kunna ta del av vårt spel och utvecklas i spelet utan att behöva lägga ner ofantligt mycket pengar”, säger Eric De Basso.

Fortsatt utveckling

Wicket Gamings huvudfokus ligger i dag på att säkerställa en framgångsrik lansering av Cricket Manager men bolaget planerar förstås också för framtiden.

Förutom att man ska göra det möjligt för framgångsrika spelare att tjäna riktiga pengar inne i spelet så har man också nya spel på gång.

Stora delar av designen bakom Cricket Manager går att anpassa till nya spel baserade på andra sporter vilket kortar ner utvecklingstiden avsevärt.

Cricket Manager har tagit ungefär två år att utveckla men bolaget räknar med att kommande titlar ska ta ungefär sex månader.

ANNONS

Eric De Basso vill däremot inte avslöja vilken sport som förekommer i nästa spel:

”Den där frågan har jag fått så många gånger! Det jag kan säga är att den som är klok går in på Google och söker på ”världens största sporter”, då får du fram en topplista. Jag lovar att du kommer att hitta vår nästa sport där.”

Investera i Wicket Gaming via Avanza och Nordnet

Investera via Avanza

Investera via NordnetFinansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Läs mer om bolaget: Wicket Gamings hemsida hittar du här 

Läs mer från Micro Cap Invest: Experten: Därför är det köpläge för krypto

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS