I Finansräven möter ni Peter Blom, som är vd för Nasdaq First North-listade Fuud (fd Frill) sedan i december i fjol. Ett av Sveriges snabbast växande företag inriktat på functional foods. På kort tid har bolaget genomfört ett flertal förvärv, bland annat IQ Fuel AB, Kling Homie AB och Nathalie’s Direct Trade AB, Bezzt AB och Beijing8.
Strategin bakom ett av Sveriges snabbast växande functional foodsföretag
Mest läst i kategorin
Fuud bedömer att omsättningen kommer att öka från i år drygt 70 MSEK till närmare 500 MSEK inom tre år. I Finansräven berättar Peter Blom mer i detalj om hur den resan kommer att se ut.
Stor erfarenhet av att bygga bolag
Peter Blom har stor erfarenhet av att bygga bolag inom både Wallenberg- och Stenbecksfären. Han har bland annat varit med och byggt upp Karo Pharma, Viasat och Tre.
”Nu under andra halvåret ska vi börja bygga varumärkena. Det är stor grupp konsumenter som sätter livskvalité i första rummet.”
Marknaden växer kraftigt, 6 – 8 procent per år. Fuud ska växa betydligt snabbare än marknaden genom att varumärkena har en stor underliggande potential. De kommer bland annat gå in i Finland och Norge.
Förvärvsstrategi
”Vi vill vara med och konsolidera den här marknaden. Marknaden är extremt fragmenterad. Det finns många bolag till salu och en uppsjö av intressanta produkter”, säger Peter Blom.
”Fuud ska man se som ett bolag med möjligheten att växa organiskt som samtidigt fortsätter med en förvärvsstrategi. Vi bygger ett bolag genom en fusionsstratregi med en portfölj av starka varumärken.”
Fuud har ambitionen att bli en intressant part för de stora kedjorna.
Läs om Fuuds förvärv:
Fortsätter snabb expansion och breddar verksamhet
Snabbväxande foodtech-bolaget fortsätter sin expansion
Läs om Fuuds samarbete med Alexander Isak:
Alexander Isak i samarbete med snabbväxande IQ Fuel
Läs om Fuuds starka finansiella prognos här
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.