Nattaro Labs står inför en snabb internationell expansion när bolaget får en kapitalinjektion genom en nyemission. Det berättar Carl-Johan Gustafson, vd för Nattaro Labs, vars aktie är på väg att listas på Spotlight Stockmarket, i en intervju med Dagens PS.
Snabb internationell expansion väntar Nattaro
Mest läst i kategorin
Bolaget har en lösning för att bekämpa vägglöss som man är ensam om, något som gjort att man fått de stora internationella bolagen inom skadebekämpning som partner.
Vad är Nattaros främsta styrka/fördel jämfört med konkurrenterna?
”Våra produkter har en stor fördel då de kan användas förebyggande, proaktivt, samt efteråt för att förhindra att nya problem uppstår. Det minskar lidandet för de drabbade samtidigt som det kapar kostnader för kunden. För Nattaro innebär det löpande, så kallade repetitiva, intäkter.”
”Detta skiljer oss från våra konkurrenter. Majoriteten av deras produkter är gjorda för att användas reaktivt, dvs när det ett problem redan uppstått. När det gäller vårt så kallade doftbete, Nattaro Scout, vill jag påstå att det är effektivare än konkurrenternas.”
Förväntar sig en kraftigt ökad försäljning
Vad räknar ni med för årlig tillväxttakt?
”Vi har inga tillväxtmål. Men när vi nu går ut internationellt på allvar förväntar vi oss en kraftigt ökad försäljning de närmaste åren, något som blir möjligt genom den kapitalanskaffning vi nu genomför.”
Berätta kortfattat om försäljningsprocessen?
”Affärsmodellen bygger på en partnerstrategi för snabb och kostnadseffektiv internationell tillväxt. Bolaget söker inom varje segment och på varje marknad strategiska partners. Genom aktiva samarbeten i saneringsbranschen, fastighetsbranschen och boende- och besöksnäring, nås de som riskerar att utsättas för angrepp av vägglöss.”
Internationella experter på vägglöss
”Som internationell expert på vägglöss har Nattaro Labs förhållandevis lätt att attrahera globala aktörer inom saneringsbranschen som bedriver försäljning i Europa, USA och Asien. I den här processen används bolagets expertis som säljsupport och som marknadsföringsverktyg mot kunderna.”
”Positionen som vägglusexpert med ett unikt proaktivt erbjudande använder vi också strategiskt för att skapa återkommande intäkter via leverantörs- eller licensavtal med samarbetspartners som vill kunna använda Nattaro Labs patenterade doftbete i sina egna vägglusfällor.”
”Då vägglöss ofta sprids genom att följa med människor, från en sovplats till en annan, är besöksnäringen en viktig målgrupp. Här når Nattaro genom strategiska samarbeten hotell, kryssningsindustri, studentbostäder, semesterboenden och andra korttidsboenden. Studentbostäder och andra bostadsbolag investerar också proaktiva skydd genom att installera golvlister med inbyggd Nattaro Safe, som säljs via samarbetspartners i fastighets- och byggbranschen. Bolagets återförsäljare når även konsumenter genom e-handel med konsumentanpassade förpackningar.”
Anticimex satsar på att växa på amerikanska marknaden
När tar försäljningen genom Anticimex och Nomor fart?
”Nattaros satsning på USA sammanfaller väl med att Anticimex sedan ett par år satsar strategiskt på att växa kraftigt på den amerikanska marknaden med flera uppköp av lokala skadedjursbolag.”
Hur skalbar är er lösning? Och hur rörelsekapital krävs för att expandera?
”Problemet med vägglöss är globalt och efterfrågan på nya lösningar är densamma världen över. Många aktörer inom såväl skadedjursbolagen som besöksnäringen har en stor internationell närvaro. Därför ser vi en stor potential att växa globalt. Bolaget har dessutom redan investerat i en produktportfölj, produktionskedja och underleverantörer med väl tilltagen kapacitet att skala upp verksamheten.”
”Framtida investeringar fokuserar framför allt på marknadsföring och försäljning. Bolagets partnerstrategi gör det möjligt för ett mindre säljteam att snabbt och kostnadseffektivt kunna öka försäljningen tillsammans med rätt partners då dessa redan har säljkanaler och kundrelationer på plats.”
Internationella patent det närmsta året
”Med ett erbjudande vi är ensamma om kan bolaget skapa ett viktigt mervärde åt våra partners och därmed skapa en win-win-situation där dessa även vill investera aktivt i försäljningsaktiviteterna. Därför är vi övertygade om att det kapital från nyemissionen kommer att ha god effekt på försäljningstillväxten, och därmed kunna skapa ett betydande värde för aktieägarna.”
Hur skyddad är er lösning av IP-rättigheter?
”Bolaget har Europa- och USA-patent på såväl Nattaro Safe som doftbetet i Nattaro Scout. Dessutom räknar vi med att får fler internationella patent beviljade de närmaste tolv månaderna.”
Hur lätt är den att kopiera?
”Doftbetet som lockar vägglöss har tagit drygt ett decennium att ta fram. Bolagets mångåriga forskning och erfarenhet av vägglöss och deras feromoner är unik. Patentet är starkt och minsta lilla ändring i balansen mellan de olika molekylerna påverkar direkt attraktionen. Varje dag lär vi oss mer och utvecklar vår kunskap och gapet till eventuella efterföljare. Som Anticimex experter sa: ”hade det varit enkelt hade ett fungerande doftbete funnits för länge sedan.”
Ingen konjunkturkänslig bransch
Är ni en intressant förvärvskandidat för stora bolag inom skadedjursbekämpning?
”Det kan vi inte svara specifikt på. Vi kan bara konstatera att förvärv och konsolidering är en strategisk vardag för de stora bolagen inom skadedjursbekämpning. Framför allt av andra skadedjursbolag.”
”Men även bland de bolag som levererar produkter till branschen sker det regelbundet uppköp. Svenska Silvandersson, specialister på klisterpapper till fällor, köptes upp för några år sedan och ingår i dag i brittiska Pelsis Group som är återförsäljare av Nattaro Scout.”
Hur konjunkturkänslig är aktien?
”Covid-19 har påverkat exempelvis besöksnäringen, men annars är skadedjursbranschen definitivt en bransch som inte visat sig vara konjunkturkänslig. Skadedjur, som vägglöss, vill man bli av med oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur. Bostadsmarknaden med studentbostäder och flerfamiljshus som vanliga riskfastigheter är även det ett segment som är stabilt över tid.”
Nattaro Labs genomför just nu en nyemission i samband med att bolagets aktie ska listas på Spotlight Stock Market.
Läs mer: Noteringsaktuella Nattaro löser globalt växande problem
Svenskt snillebolag har lösningen mot vägglöss
Erbjudandet i korthet
Inbjudan till teckning av aktier i Nattaro Labs AB inför notering på Spotlight Stock Market.
Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 2 142 856 units, motsvarande en emissionslikvid om 15 MSEK före avdrag för emissionskostnader om cirka 1,5 MSEK.
Teckningskurs per unit: 7 kr. Courtage utgår ej. En (1) unit består av en (1) aktie och en teckningsoption (TO 1).
Minsta teckningspost: 600 units, motsvarande 4 200 kr.
Värdering pre-money: 39 183 200 SEK.
Teckningsåtaganden: Bolaget har mottagit teckningsåtaganden om totalt 9,8 MSEK motsvarande ca 65 procent av erbjudandet.
Teckningsperiod: 8 november – 19 november 2021.
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.