Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Därför växer marknaden för skadedjursbekämpning

Nattaro Labs
Saneringarna av vägglöss har till exempel ökat kraftig i över ett decennie, med undantag för pandemiåren 2020 och 2021. Det beror till stor del på det ökade resandet men även på alla de utmaningar som är kopplade till sanering av just vägglöss. (Foto: Wikimedia Commons)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 06 okt. 2022Publicerad: 10 aug. 2022

De globala kostnaderna för att bekämpa ohyra uppgick 2021 till cirka 230 miljarder kronor, en marknad som väntas växa med drygt 4 procent varje år till 2030. Det beror bland annat på att problem kopplade till ohyran blir värre samtidigt som teknologin runt skadedjursbekämpning utvecklas och att efterfrågan på giftfria och proaktiva lösningar ökar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt från det ökade resandet världen över till global uppvärmning och hårdare miljökrav förändrar förutsättningarna för skadedjur och bekämpningen av dessa. I en rapport från Emergen Research analyserar man framtiden för den gigantiska marknaden för skadedjursbekämpning.

De växande problemen kopplade till just skadedjur är mångfacetterade och kräver en myriad av lösningar. Det skapar möjligheter för innovativa bolag som hittar nya teknologiska lösningar för att råda möta utmaningarna.

Nyligen rapporterade Dagens Industri att skadedjursbolaget Anticimex värderades till 60 miljarder kronor i samband med en internaffär. En värdeökning på nästan 2000 procent sedan bolaget köptes av riskkapitalbolaget EQT år 2012.

Små insekter – gigantisk marknad

Ett av segmenten där analysen ser snabbast tillväxt framöver är bekämpningen av insekter. Här finns det enorma pengar att spara genom utvecklingen av nya metoder för att hantera ohyran.

Saneringarna av vägglöss har till exempel ökat kraftig i över ett decennie, med undantag för pandemiåren 2020 och 2021. Det beror till stor del på det ökade resandet men även på alla de utmaningar som är kopplade till sanering av just vägglöss.

”Den globala marknaden för skadedjursbolagens hantering av exempelvis vägglöss uppgår till någonstans runt 15 miljarder kronor, där USA står för ungefär hälften. Marknaden förutspås också växa och de stora aktörerna väntar sig ökade intäkter från bekämpningen av vägglöss under de kommande 12 månaderna”, säger Carl-Johan Gustafson, vd vid svenska Nattaro Labs.

Nattaro Labs utvecklar och säljer proaktiva produkter för bekämpningen av vägglöss och har nyligen etablerat ett dottebolag i USA.

Innovativa lösningar som driver marknaden

ANNONS

I USA har man genomfört undersökningar som bland annat visar att över 89 procent av hotellen har sanerat för vägglöss det senaste året och 40 procent den senaste månaden. Kostnaden för en sanering uppgick 2019 i genomsnitt till 55 290 kronor.

Men det är just därför nya innovationer får så stor betydelse och driver utvecklingen på marknaden. Nattaro Labs proaktiva lösningar gör det till exempel möjligt att upptäcka problemet i god tid – något som medför kraftigt sänkta kostnader för saneringen.

Produkterna används också för att förhindra att ohyran sprider sig i fastigheten samt till att begränsa skadan när olyckan varit framme genom att skydda personer som sover i ett rum med vägglöss. Något som skapar värden för fastighetsägarna som nyttjar produkterna.

”Att arbeta med proaktiva lösningar minskar problemen i alla led.  Exempelvis gynnas hotell och stora studenthem genom sänkta saneringskostnader. Men nöjda hotell- och hyresgäster genererar även högre intäkter över tid”, säger Carl-Johan Gustafson.

Läs även: Experten varnar: Ökad resande bäddar för vägglöss

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS