I ett nytt samarbete ska Nasdaq First North-listade svenska Clean Motion och finländska Valoe Oyj ta fram ett elfordon som inte behöver laddas, utan klarar av att köras på energin som kommer via solpaneler på fordonet. Nyheten togs emot mycket väl av marknaden, och aktiekursen steg kraftigt.
Självförsörjande elfordon här inom en snar framtid
Valoes högeffektiva IBC-celler (Interdigitated Back Contact) ska integreras i taket på Clean Motions framtida elfordon.
Målet är att ta fram ett fordon som kan köra 100 kilometer per dag enbart på solenergi, inom snar framtid.
”Vi är inte ensamma om att integrera solpaneler i fordon. Det som är unikt är våra fordons energieffektivitet, som innebär att soltaket kan göra dem självförsörjande på energi,” säger Göran Folkesson, vd på Clean Motion, och fortsätter:
”I en stor del av världen kommer denna lösning att eliminera behovet av laddning och verkligen kunna leverera en grön revolution!”, säger Göran Folkesson, vd på Clean Motion.
Det krävs nya hållbara lösningar
Enligt FN kommer antalet transporter av människor fördubblas och godstransporter tredubblas till 2050. För att klara av en sådan expansion och samtidigt sänka utsläppen i transportsektorn krävs nya hållbara lösningar.
”Fordonsindustrin gör inte särskilt mycket eller särskilt rätt kring hållbara transporter. Elektrifieringen går visserligen framåt, men det handlar fortfarande mestadels om klumpiga, resursslösande fordon med stora och dyra batterier”, säger Göran Folkesson.
Tekniken är mogen nu
Elfordonsföretaget började testa solcellstak redan 2015, men tekniken har inte varit tillräckligt mogen – förrän nu. Med den utveckling som skett i effektiviteten i solceller de senaste åren tror företagen nu att tekniken är kommersiellt gångbar i ett samarbete.
”Timingen är helt rätt för små soldrivna fordon. Vi på Valoe är övertygade om att vi tillsammans kommer att skapa något nytt, unikt och betydande”, säger Valoes vd Ikka Savisalo.
Erbjudandet i korthet
Företrädesemission i Clean Motion AB (publ). Hagberg & Arneborn är bolagets emissionsinstitut.
Emissionen: Företrädesemission av Units om cirka 25,7 MSEK.
Antal Units i erbjudandet: 23 537 276 Units.
Teckningskurs: 1,09 SEK per Unit.
Teckningsperiod: 30 augusti – 15 september 2021.
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.