Ett återkommande fenomen är att SEAT lyckas framkalla ett sportigare temperament från samma teknik som vi hittar i Volkswagen Groups övriga sortiment och man gör det på ett vinnande sätt. SEAT Ateca FR är en frisk fläkt i det snabbväxande SUV-segmentet!
Testvinnare med skön attityd
Baserad på VW-koncernens utmärkta och flexibla MQB-plattform, så delar den mycket med ”systermodellerna” Audi Q2 och den populära VW Tiguan. SEAT Ateca FR bjuder på en läckert sportig framtoning som gjort modellen till en försäljningssuccé i Europa och till en testvinnare i Sverige. Det är helt enkelt en utmärkt familjebil, bekväm på långfärden och framförallt riktigt rolig när man känner för att köra mer ”aktivt”.
Den sportiga exteriörprofilen går igen även interiört med sportstolar som erbjuder en skön komfort för de flesta kroppar och en snygg sportratt. Den analoga instrumenteringen är lättläst och pekskärmen i mitten är logisk och lätthanterlig, mycket tack vare att man varit smart och lämnat kontroller för värme och ventilation utanför. Här finns givetvis även uppkoppling mot Apple CarPlay och Android Auto. Allt är välordnat och tydligt. Testbilen var dessutom utrustad med ett riktigt bra ljudsystem med subwoofer.
Trots de kompakta yttermåtten (13 cm kortare än VW Tiguan) så förlorar man faktiskt inte så mycket utrymme interiört. Baksätet är lika bekvämt för två vuxna men bagagevolymen har fått stå tillbaka för den kompaktare utformningen. SEAT Ateca FR rymmer 485 liter med baksätet uppfällt, fast hela 1 579 liter med det nedfällt (60/40).
SEAT har inte sparat på förarstöd- och säkerhetssystem i Ateca FR. Här hittar vi bl.a. ett autobromssystem som är aktivt i farter upp till 65 km/tim och reagerar även för fotgängare på väg ut i körbanan, Traffic Jam Assist som gör kökörningen behagligare samt en 360-graderskamera som har koll runt bilen och Park Assist som använder ultraljuds-sensorer för att mäta avståndet mellan bilen och runtomliggande hinder. Du kan till och med släppa ratten och låta systemet ta över parkeringen.
Testbilen var utrustad med den pigga 2.0 TSI 190 hk bensinaren med fyrhjulsdrift som assisterades av den 7-stegade dubbelkopplingslådan DSG7. En kombination som fungerar bättre än de flesta och som växlar i princip sömlöst i komfortläget och snabbt i sportläget. Precis som man vill ha det. Med körprofilsväljaren SEAT Drive Profil kan man välja mellan sex olika körlägen: Normal, Eco, Sport, Individual, Offroad och Snö. Kontrollen sitter mellan framsätena.
Komforten vid långkörning är riktigt bra och ljudnivån är förvånansvärt låg, även i högre farter. På krokigare vägar framträder Seats sportiga gener tydligt. Bilen känns stabil och tack vare den kortare karossen, lätthanterlig och riktigt kul att köra. Testbilen är även utrustad med femte generationen Haldex-koppling som är en riktigt bra fyrhjulsdrift, vilket ger den trygga köregenskaper även på snöiga och isiga vintervägar.
När jag parkerade den härligt röda (Velvet Red) testbilen med 19” fälgarna (tillval) och de dubbla avgasrören som utmärker SEAT Ateca FR, var det många som kastade en extra blick på bilen. Jag förstår dem. Själv tycker jag nog att det är en av de snyggaste SUV:ar som går att köpa för rimliga pengar. Den känns uppfriskande fräsch…men det är givetvis en subjektiv reflektion!
Sammanfattning
SUV-segmentet växer så det knakar. Alla biltillverkare med lite självbevarelsedrift satsar på bilar där man sitter lite högre och tar sig fram även utanför asfalterade vägar. När Seat lanserade sin första SUV 2016, så blev det en omedelbar succé bland oss motorjournalister. Då fanns inte heller FR-modellen som nu har lyft SEAT Ateca till en helt ny nivå av komfort och körglädje.
Den är redan från grunden riktigt välutrustad och väljer man den snygga FR så är det inte mycket kvar att önska. Med testbilens ingångspris på 299 900 kr och Businesspaketet för 16 500 kr, kan jag lätt påstå att SEAT Ateca FR TSI 190 hk erbjuder mest SUV för pengarna, oavsett om man finansierar den, privatleasar eller tar den som tjänstebil. Till företag är priset endast 284 900 kr…inklusive Businesspaketet!
Testbilens data
Motor
Turbomatad fyrcylindrig bensinmotor på 190 hk och 320 Nm vridmoment. 0-100 km/h avverkas på 7,4 sek och toppfarten är spärrad på 212 km/h. Den blandade förbrukningen är 7,0 l/100 km och CO2 utsläppet ligger på 159 g/km.
Mått/vikt
Axelavstånd 264 cm, längd 436 cm, bredd 184 cm, höjd 161 cm. Markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1 589 kg, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 55 liter.
Ekonomi
Förmånsvärde: 1 858 kr / Årlig skatt efter 2018-07-01: 6 083 kr
Klicka här för övriga Ateca modeller
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med SEAT.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.