”Att kunna lämna ett rekordresultat både för Q4 och helåret 2021 för ett Rejlers som fyller 80 år i dag. Det är en glädjens morgon.”
Se Rejlers VD berätta om hur bolaget ska växa efter vinstrekord
Det säger Rejlers koncernchef Viktor Svensson till Teknikdygnet med anledning av att bolaget på torsdagsmorgonen presenterat sin bokslutsrapport, vilken bland annat visade på en justerad EBITDA-vinst på 164,3 MSEK (110,2) för helåret. Och en organisk tillväxt på 11,8 procent (-2,2 procent).
Bra tryck just nu
”Det känns som vi tar ytterligare ett steg framåt med den här rapporten. Rejlers har tidigare inte varit i närheten av den här intjäningen. Vi har ett momentum i företaget.”
Viktor Svensson flaggar dock för att det blir svårt att hålla upp en organisk tillväxt på 22 procent, vilket var fallet under fjärde kvartalet.
”Vi ska inte vänja oss vid 22 procents organisk tillväxt per kvartal.”
”Vi växer ganska jämnt inom våra områden energy, infra, industry och buildings. Det är ett bra tryck just.”
Viktor Svensson lyfter fram energi-området.
”Det är ett kolossalt tryck just nu. Drivet av skiftet mot förnybar energi.”
Kompetensbrist kan hämma fortsatt tillväxt
Något som kan hämma en fortsatt tillväxt för Rejlers är bristen på kompetens på marknaden för teknikkonsulter.
”Ett av de absoluta fokusområdena är att jobba med arbetsgivarvarumärket. Varför ska man komma hit.”
”Vi är det lilla, stora företaget i den här branschen. Stora nog att vinna ett ramavtal med Vattenfall, men små nog att du kan få träffa mig – om man nu tycker det är roligt”, säger Viktor Svensson med glimten i ögat.
Förvärv i Finland och Norge
Rejlers tillväxt drivs också av förvärv av bolag, något Viktor Svensson understryker kommer att fortsätta.
”Vi sitter i diskussioner om förvärv, framför allt i Finland och Norge. För att ta nästa kliv.”
Att köpa tillväxt har dock blivit dyrare. ”Värderingarna har gått upp. De brukar följa börsen.”
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.