Marknaden för företagshälsovård befinner sig i en stor förändringsprocess. En allt större del av företagshälsovården digitaliseras och går nu mot att bli mer datadriven.
Sista möjligheten att investera i framtidens företagshälsovård
Mest läst i kategorin
Med hjälp av en IT-baserad analys går företagshälsovården mot att bli mer proaktiv istället för reaktiv. Här ligger börsaktuella svenska MedHelp i frontlinjen.
MedHelps IT-lösning är en SaaS-plattform som företag prenumererar på. Därifrån kan organisationerna se tydliga mönster vad gäller exempelvis sjukskrivning. Både för hela organisationen och för enskilda individer.
I dagsläget har MedHelp uppemot 200 000 anställda anslutna till plattformen, varav cirka två tredjedelar är anslutna via företagshälsopartners. Totalt är företagskunderna cirka 500 till antalet.
Tydlig överblick
”Bolagets tjänst för bemanningsplanering ger en tydlig överblick över sjukfrånvaro i realtid, underlättar planering, bemanning och administration för chefer samt bemanningsansvariga. Systemet uppdateras automatiskt varje minut och inkommande anmälningar meddelas direkt till den bemanningsansvariga. På så vis blir det enkelt att veta var och när en vikarie behöver tillsättas dygnet runt istället för att besväras av sjukanmälningar per telefon”, så förklarar MedHelp vad deras tjänst kan bidra med i sitt prospekt i samband med listningen av bolagets aktie på Nasdaq First North.
”Den konkurrens som finns utgörs främst av andra tjänster, som likt MedHelp, kompletterar den nationella företagshälsovården. Det skulle exempelvis kunna vara lösningar av mer administrativ karaktär”, berättar MedHelp och fortsätter:
”Något att ha med sig är också att två av de större aktörerna inom företagshälsovård, Avonova och Feelgood, redan är MedHelps samarbetspartners”.
Långa relationer
MedHelp har långa relationer till sina kunder. Bolagets bedömning är att man förlorar förhållandevis få kunder till följd av missnöjdhet. Kundbortfallsgraden, från engelskans churn, låg på omkring 5 procent år 2020.
MedHelps befintliga geografiska marknader är Sverige och Danmark. Synergierna mellan den danska och svenska verksamheten är många och beträffar bland annat försäljning, marknadsföring, IT-system och ledning. Nästa steg för bolaget är att göra inträde på den norska marknaden där ett vilande dotterbolag redan finns, vilket beräknas ske under inledningen av 2022.
Förutom fortsatt etablering i Danmark och att lansera i Norge ser MedHelp goda möjligheter till att sprida sina molntjänster för företagshälsa internationellt med befintliga företagskunder. Finland, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna är exempel på marknader som bolaget ser som intressanta att expandera till i framtiden, helst tillsammans med existerande internationella kunder.
I ett första skede kan den europeiska expansionen komma att ske med en stor befintlig kund som har över 200 000 anställda globalt och med vilka man nu har ett tecknat ett globalt SaaS-avtal.
Erbjudandet i korthet
Publik nyemission i Medhelp Care Aktiebolag (publ).
Erbjudandet: Avser högst 5 434 782 aktier. Vid full teckning tillförs bolaget en emissionslikvid om cirka 50 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
Teckningskurs: 9,20 SEK. Courtage utgår ej.
Minsta teckningspost: 590 aktier, motsvarande 5 428 SEK.
Teckningsåtaganden: 40 MSEK, motsvarande cirka 80 procent av erbjudandet.
Teckningsperiod: 27 september 2021 – 11 oktober 2021.
Likviddag: 18 oktober 2021.
Preliminär första handelsdag: 26 oktober 2021 på Nasdaq First North Growth Market.
Lock-up åtaganden: Cirka 94 procent av aktierna i bolaget före genomförandet av erbjudandet är föremål för lock-up under en period om 12 månader från första handelsdag.
Bolagsvärdering före erbjudandet: 230 MSEK.
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.