Dagens PS

Så påverkar EU:s nya krav båtägare

Delar av Östersjön utgör världens mest förorenade havsområden. Omställningen till eldrift är avgörande. GSM Electric utvecklar elektriska drivlinor för båtar och fokuserar i dagsläget primärt på utbytesmarknaden eftersom denna är störst. (Foto: GSM Electric)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 01 nov. 2022Publicerad: 31 okt. 2022

Utvecklingen till eldrift går allt snabbare. Bilindustrin har gått i bräschen, men nu börjar det röra sig även på marknaden för fritidsbåtar. Gamla bensin- och dieselmotorer byts ut mot tyst och utsläppsfri eldrift.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Omställningen till eldrift beror dels på lagförslag i Europa som hindrar förbränningsmotorer för båtar, dels på ändrade beteenden och uppfattning om eldrift hos konsumenterna. Uppmärksammade frågor som klimatet och förorenade hav bidrar också till omställningen.

Delar av Östersjön är världens mest förorenade havsområden

”Delar av Östersjön utgör världens mest förorenade havsområden. Vi måste göra något för att förändra det och eldrivna båtar är en del av den förändringen. Men fördelarna med eldrivna fritidsbåtar är flera. Inte bara för miljön och våra vatten, utan också för passagerarnas skull”, säger Åsa Snaar, vd på GSM Electric och fortsätter:

”Eldrift ger en bättre båtupplevelse tack vare att båtarna inte låter och luktar. Dieselångor och motorbuller är borta, nu hörs i stället vågskvalp och fågelkvitter samtidigt som du kan prata i normal samtalston under färd.”

ANNONS

Senaste nytt

Utbytesmarknaden har störst tillväxtpotential

GSM Electric har utvecklat elektriska drivlinor för båtar i över 20 år och fokuserar i dagsläget primärt på utbytesmarknaden eftersom denna är störst.

Bolaget har omkring 600 system i drift till icke planande båtar, som segelbåtar och snipor. Med de nya modellerna som kommer under 2023 utökas målgruppen med mindre fiskebåtar och kustnära yrkestrafik.

”Vi har skapat system i över 20 år, men den stora samhällsförändringen sker nu. Världen ser behovet av elektrifieringen”, säger Oscar Théen, CTO på GSM Electric.

Nu står fritidsbåtar på tur att elektrifieras

ANNONS

Flera biltillverkare planerar att uteslutande sälja elbilar inom en snar framtid. Båtbranschen står inför samma omställning där allt fler länder vidtar åtgärder för att skydda sina ömtåliga sjöar, kanaler och kustnära havsområden från båtar med fossil framdrift.

GSM Electric AB tar nu in kapital för att skala upp produktionen och erbjuda sin utsläppsfria teknik även utanför Sverige.

”Omställningen inom fordonsindustrin har varit snabb och kraftfull de senaste åren. Nu ser vi att båtmarknaden står inför samma förändring, med en stor skillnad; en båt med en livslängd på drygt 40 år byter motor två till tre gånger under sin livstid”, säger Åsa Snaar.

Bygga lager för att minska leveranstider och möta ökad efterfrågan

GSM Electric tar nu in kapital för att bygga upp lager med fokus på kritiska komponenter, vilka efter pandemin har fortsatt långa leveranstider.

Försäljningskapaciteten ska också förstärkas i takt med att produktionen tar fart. Efter att mestadels ha levererat till Sverige ger man sig nu ut på den europeiska marknaden.

”Nyemissionen ska ge oss den injektion vi behöver när våra förberedelser för serieproduktion realiseras. Det är nu över 20 års erfarenhet av att utveckla, leverera och underhålla elektriska drivlinor ska kunna möta en efterfrågan i volym. Därför arbetar vi nu med att ta position på marknaden och startar upp samarbeten med flera distributörer”, beskriver Åsa Snaar.

STAR Molntjänst ger en smart båt

GSM Electric system går att ladda med strömuttag som redan finns i våra hamnar. Eftersom systemen utvecklats för 24 eller 48 Volt behövs heller ingen specialutbildning för hantering, vilket gör att de flesta servicevarv kan erbjuda installation och service direkt vid förfrågan.

ANNONS

De senaste systemen erbjuder även uppkoppling till en molntjänst, vilket innebär att båtägaren genom sin smarta telefon kan övervaka elsystemet på distans.

Dessutom kan GSM Electric erbjuda fjärrsupport, uppgradering av mjukvaran och prenumerationstjänster som ger nya funktioner och ökad säkerhet.

“Genom STAR Molntjänst får vi som leverantör väldigt bra information från kunderna. Data som kan användas vid produktutvecklingen. Tusen små detaljer ska fungera för att båtägarna ska få en bra upplevelse, och det har vi sett till”, avslutar Oscar Théen.

Erbjudandet i korthet
Erbjudandet riktar sig till allmänheten i Sverige och ger möjlighet att teckna aktier i GSM Electric AB under perioden från och med den 26 september 2022 till och med den 31 oktober. Välkommen att läsa mer och teckna via länkar nedan.

Teckningsdatum: 26 september – 31 oktober
Emissionsvolym: 6,3 MSEK
Teckningskurs: 5 SEK per aktie
Teckningsanmälan: https://aqurat.se/gsmelectric2022/
Kontakt: 031-14 80 70, [email protected]

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Läs mer: Elektrifieringen i båtbranschen har bara börjat

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS