Det växer så det knakar i en okänd börsnoterad svensk industrikoncern. Gruppens elva bolag levererar, dels i Sverige, dels internationellt, produkter och tjänster i som gör det möjligt för kunderna bli alltmer miljö- och energieffektiva. Det sker genom att ha fokus på produkter och tjänster inom både säkerhet, energieffektivitet och arbetsmiljö.
Rekordresultat för okänt industriföretag
Nasdaq First North-listade Vimab Group redovisar en kraftig tillväxt för andra kvartalet. Försäljningen ökade med 26 procent jämfört med samma period i fjol och stannade på 89 miljoner kronor. Därmed kan bolaget redovisa en vinst före avskrivning på drygt 12 miljoner kronor, vilket är Vimabs hittills bästa resultat.
”Vimab Group har under året haft en stark organisk tillväxt och med tanke på hur orderläget ser ut fortsätter den här utvecklingen”, säger Peter Fredell, vd och Vimabs största ägare, och fortsätter:
”Vi ser mycket ljust på framtiden då vi är extremt väl positionerade för att ta tillvara på de starka megatrenderna miljö- och industriservice samt energiinfrastruktur.”
Stark tillväxt, stort intresse
Intresset är mycket stort för Vimabs nya verksamhet att sälja storskaliga batteriparker som garanterar att kunden kan köpa in energi under rätt tidpunkt på dygnet.
Det innebär att man kan kapa effekttoppar och ger en stabil energitillförsel. Dessutom skyddar den mot strömavbrott och därmed driftstopp i kundens egen produktion.
”Genom att Vimab Group har en landsomfattande organisation för service kommer vi att kunna säkerställa en tillfredställande service i hela Sverige, något som är avgörande för en driftsäker miljö för storskalig energilagring via batterier.”
Stora affärer
Under kvartalet fick Vimab order på hela 40 miljoner kronor på dessa lösningar där stora batterier placeras i nyckelvärde-containrar. Vad är det?
”Vi räknar med en fortsatt kraftig ökning av försäljningen av stora batterier då vi lämnat ett flertal offerter för stora summor.”
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.