Marknaden för växtbaserade alternativ till mejeri- och köttprodukter växer snabbt till följd av att allt fler efterfrågar klimatsmart, etiskt försvarbar och hälsosam mat. En het uppstickare bland de växtbaserade produkterna är potatis och marknadsledaren inom potatisbaserade produkter satsar nu på global expansion.
Potatisdryck utmanar växtbaserade marknaden
Mest läst i kategorin
Kan den folkkära knölen utmana de soja-, havre- och nötbaserade produkter som i dag dominerar marknaden för växtbaserad kost? Det menar i alla fall Nasdaq First North-listade Veg of Lund.
Under det första kvartalet uppvisade bolaget en imponerande ökning av omsättning med 300 procent samtidigt som det negativa EBITDA-resultatet mer än halverades jämfört med föregående kvartal.
”Det är vår uppdaterade strategi som börjar synas i resultatet. Kostnadseffektiv tillväxt genom geografisk expansion av existerande produkter parallellt med utveckling av patentportföljen”, säger Fredrik Carling, vd på Veg of Lund
Potatisbaserade livsmedel i alla färger och former
Bolagets produkter säljs under produktnamnet DUG och är fördelade över tre segment – växtbaserade drycker, glass och växtbaserat kött. Flaggskeppet i dag är den smakrika och klimatsmarta potatisbaserade drycken.
Utöver mjölken och smoothien, som redan är på marknaden, så utvecklar bolaget också en potatisbaserad glass och ett potatisbaserat alternativ till kött.
”I januari i år fick konsumenter blindtesta en rad växtbaserade drycker för att vi skulle testa det nya receptet. Resultatet var väldigt tillfredställande och ett stort steg i rätt riktning vad gäller smak, känsla och hur den fungerar i kaffe vilket känns lovande inför lanseringen på nya marknader”, säger Fredrik Carling.
Senaste nytt
Global expansion
Den växtbaserade trenden är inte begränsad till Sverige, tvärt om. Den brittiska marknaden är i dag den marknad där Veg of Lunds potatisdryck säljer bäst och man har slutit avtal med en tysk distributör samt inlett försäljning genom butikskedjor i Schweiz och Danmark.
Expansionen stannar inte inom Europa. Genom distributörer och licensavtal ska bolagets produkter nå asiatiska marknader som Japan och Thailand redan i år.
”Den internationella resan har bara börjat och är avgörande för vår fortsatta tillväxtresa. Vi ser redan effekten på resultatet av att vi expanderat till nya marknader”, säger Fredrik Carling.
Investera i framtidens mat
För att möjliggöra bolagets expansion av såväl produktportfölj som marknad genomför Veg of Lund en företrädesemission av units bestående av aktier, vilken offentliggjordes den 4 augusti 2023.
Företrädesemissionen kommer vid full teckning att tillföra Veg of Lund cirka 23,7 MSEK, före emissionskostnader. Teckningsperioden löper till och med den 29 augusti 2023.
”Vi har redan kommit in på nya marknader på ett bra, mer lönsamt sätt, och har flera pågående diskussioner”, säger Fredrik Carling och fortsätter:
”Mycket återstår att göra men vi har en bra början och ser framemot att i 2023 förflytta oss framåt och göra året till något väsentligt annorlunda mot 2022. Jag är övertygad om att så kommer bli fallet och hoppas visa det kvartal för kvartal framöver.”
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.