När matpriserna skenar är det inte svårt att föreställa sig att det finns en marknad för lösningar som sänker kostnaderna för lantbruk och grönsaksodling. Med hjälp av självkörande robotar ska jordbruket både effektiviseras och bli mer hållbart.
Podd: Självkörande robot ökar bönders lönsamhet
Robotar inom lantbruket är ingen nyhet, de finns redan överallt inom matproduktionen. Samtidigt har robotiseringen bara börjat och det finns fortfarande mycket att göra i takt med att tekniken utvecklas.
”Jag känner mig självsäker med att vi ska nå våra försäljningsmål. Produkten är mer eller mindre färdigutvecklad, nu gör vi bara justeringar. Det är mycket större fokus på marknad nu än tidigare ”, säger Erik Jonuks, vd på Ekobot.
Erik Jonuks medverkade i podden Finansräven där Dagens PS djupdyker i Ekobot, marknaden och tekniken. Ta del av podden i sin helhet här:
Svensk självkörande robot
Ekobot är ett svenskt företag inom jordbruksteknologi som fokuserar på artificiell intelligens och robotik.
Deras robotar automatiserar uppgifter såsom ogräsrensning, vilket gör dem till en kostnadseffektiv lösning för bönder som annars behöver anställa manuell arbetskraft.
”De ekologiska odlarna har brottats med att anställa säsongsarbetskraft för att lösa det här problemet, så de är mycket angelägna om att investera i ny teknologi”, säger Erik Jonuks.
Omställningen är en fråga om pengar
Företagets målmarknad inkluderar både konventionella och ekologiska bönder, med förväntningar om att konventionella bönder kommer att anta deras teknologi när EU fasar ut vissa kemikalier som används inom jordbruket.
Då kommer de höga kostnaderna för ekologisk ogräsbekämpning sprider sig till det konventiionella jordbruker med. Det betyder att en redan stor marknad väntas växa kraftigt under kommande år.
Ekobrotts robotar kostar cirka en miljon kronor under en treårsperiod, vilket gör dem till ett gångbart alternativ för bönder som vill minska kostnaderna för arbetskraft.
”Under förra året har vi visat i fältförsök att vi kan öka skörden med 6 procent, det kan låta lite men i verksamheter med mycket små marginaler är det stora siffror”, säger Erik Jonuks.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.