Svenska antennbolaget Radio Innovation har tagit fram en patenterad lösning som sänker kostnaden upp till 80 procent för att skapa mobiltäckning.
Patenterad lösning sänker kostnad för mobiltäckning
Genom att sänka investeringskostnaden så kraftigt blir det ekonomiskt försvarbart för operatörer att skapa täckning även i exempelvis landsbygd.
Det berättar Dusyant Patel, vd för Radio Innovation, som har en stor erfarenhet från telekomvärlden, bland annat Ericsson, i Tekniksnacket.
Facebook engagerar sig
Världens fjärde största mobiloperatör, Orange, och sociala mediejätten Facebook har redan engagerat sig i Radio Innovation, och tagit upp Radio Innovation i sina acceleratorprogram. Det svenska bolaget får hjälp att kommersialisera sin lösning inom ramen för dessa jättars verksamhet.
Behovet finns. I dag är det tre miljarder människor i världen som i praktiken inte har tillgång till mobilt internet, på grund av att det varit för kostsamt för operatörerna bygga ut näten för dessa människor.
I Sverige är denna siffra cirka en miljon människor som aldrig använt mobilt internet, enligt Dusyant Patel.
Täcker vita fläckar
Radio Innovations antennlösning gör det möjligt att täcka dessa vita fläckar.
”Vi vill hjälpa till att täcka dessa vita fläckar. Med vår lösning har man råd att täcka dessa vita fläckar.” Det säger Radio Innovations vd.
Antennen är färdigutvecklad och används redan. Bland annat i Ludvika, i Dalarna.
”Det är en passiv lösning, inga aktiva komponenter. Fungerar med alla existerande systemleverantörers lösningar.”
Radion Innovations grundare har arbetat med antennlösning i flera decennier. Och han har byggt och sålt antennbolag till Ericsson, och hans andra bolag köptes av Kinnevik.
20 operatörer
En radiosignal från en traditionell antenn går 3 – 5 kilometer. Radio Innovations antenn går 20 – 25 kilometer.
”Det går genom att trycka ihop antennsignalen.”
Radio Innovations testar sin antennteknik med 20 operatörer runt om i världen – i de flesta världsdelar. Bland annat att täcka stora ytor till havs.
”Vi har kommit väldigt långt i projekten.”
Dusyant Patel berättar att man även har lösning som gör det möjligt för internetleverantörer som Bahnhof och IP-Only att erbjuda mobilt internet på ett helt annat sätt än vad som tidigare varit möjligt.
”Vår lösning är disruptiv. Men många vet fortfarande inte att vår lösning finns.”
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.