I takt med att annonsverktyg blir mer konkurrensutsatta och därmed ineffektiva växer nya vägar till kunden fram. En snabbt växande kanal är att marknadsföra genom samarbeten med influensers – så kallad influencer marketing.
Det hemliga receptet för lyckad influencer marketing
En av marknaderna som hängt med i trenden är gaming-marknaden. Genom betalda samarbeten ser man till att populära spelare använder sina kanaler på till exempel Youtube och Twitch för att visa upp bolagens spel locka nya kunder.
”Målet är att skapa långvariga och framgångsrika strategier som ger god avkastning för kunden. Våra kampanjer fokuserar på att locka användare till spelen vi marknadsför” säger Adrian Kotowski, grundare och vd på Audiencly och fortsätter:
”Vi gör det på en avancerad nivå med höga krav på kvalitet – vilket betyder att vi analyserar och använder den data som vi samlat in under åren för att bygga framgångsrika strategier för varje enskild kund.”
I det senaste avsnittet av Finansräven pratar vi med Adrian Kotowski från Audiencly, ett dotterbolag till Nasdaq First North-listade gamingföretaget Flexion Mobile.
Bolaget har specialiserat sig just på influencer marketing, särskilt inom gaming. Ta del av avsnittet i sin helhet här:
Växande marknad för Audiencly
Adrian Kotowski pratar om att det pågår ett skifte där allt fler bolag skruvar om sin marknadsföringsbudget från traditionella kanaler till influencer marketing.
Detta menar han beror på att dessa bolag har ett växande behov av att hitta alternativa och mer effektiva kanaler för att nå användare.
”Vi ser att de traditionella kanalerna för marknadsföring drabbas av allt hårdare konkurrens och högre kostnader med lägre effekt”, säger Adrian Kotowski.
Recept för framgång
Det krävs flera viktiga pusselbitar för att lyckas bra med marknadsföring genom influencers. Genom att arbeta metodiskt med data har Audiencly kunnat lista ut vad som fungerar.
Bland annat har man en bra idé om hur innehållet som influencern sprider behöver vara utformat för att kampanjen ska lyckas. Det är också viktigt att jobba med influencers som faktiskt lyckas bra med sina samarbeten.
”Det finns tusentals influencers där ute och speltillverkarna vet inte vilka som faktiskt är framgångsrika – men där har vi har ett hemligt recept som fungerar. Tack vare analyser från tidigare kampanjer vet vi vilken typ av influencer som passar bra med en viss kampanj”, säger Adrian Kotowski.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.