Paydrive är redo för snabb expansion tack vare bolagets algoritm, QOTA, som gör det möjligt att utmana oligopolet på den svenska försäkringsmarknaden. Det berättar Carl Johan Thorsell, vd för Paydrive vars aktie är på väg att listas på NGM Nordic SME, i en intervju med Dagens PS.
Noteringsaktuella Paydrive växlar upp motorförsäkringarna
Mest läst i kategorin
I samband med noteringen genomförs en nyemission där allmänheten erbjuds så kallade units (aktie plus option). Erbjudandet kommer vid full teckning tillföra bolaget cirka 20 MSEK, före avdrag för transaktionskostnader.
Försäkringsmarknaden för bilar står inför stora förändringar på grund av fortsatt digitalisering och teknisk utveckling. Med hjälp av realtidsdata från försäkringstagarens faktiska körning och bolagets algoritm erbjuder man en trafikförsäkring som är anpassad till varje förare.
I samband med noteringen genomför ni en nyemission. Hur mycket kapital tar ni in och hur ska pengarna användas?
”Vi siktar på ca 20 miljoner kronor, varav ca 70 procent redan är tecknade. Paydrive är ett tillväxtbolag, som kommer använda kapitalet från emissionen till ökad tillväxt på den svenska hemmamarknaden men även utomlands.”
Långsiktigt fokus på tillväxt
Vilken typ av investerare hoppas ni på och riktar ni er till?
”Vi har en ägargrupp med gedigen försäkringskunskap och teknikdjup, som delar ett långsiktigt fokus på tillväxt. Det är nog sannolikt att just den typen av investerare är de som kommer att attraheras mest.”
Beskriv utvecklingen för Paydrive det senaste året?
”Under 2020 utvecklade Paydrive algoritmen, QOTA, med vilken en effektiv tillväxtstrategi kunde lanseras under 2021. Det är nu dags att exekvera ytterligare på denna och växla upp tillväxten på den svenska hemmamarknaden, men även utomlands.”
Hur skulle du säga att ni skiljer er från andra Insurtechbolag?
”Svår fråga att enkelt besvara då begreppet insurtech är så brett men Paydrive strävar alltid efter att använda tekniken för att förbättra kunderbjudandet. Just nu har vi fokuserat på att erbjuda billigare bilförsäkringar helt enkelt.”
Utmanare på stor marknad
Hur ser marknadspotentialen ut?
”I Sverige finns det nästan fem miljoner bilar som körs av mestadels bra eller mycket bra bilförare. Alla dessa förare kan spara en hel del på att bli kunder hos Paydrive. Oligopolets marginaler är höga på konsumentens bekostnad, så ser det ut i Sverige, men också på många europeiska marknader.”
Kan du beskriva hur du ser på framtiden för bolaget?
”Paydrive är ett tillväxtbolag med mycket stor potential. Under de kommande åren kommer bolaget att lägga det mesta av sitt fokus på tillväxt. På den svenska hemmamarknaden exekveras detta under eget varumärke och med en fastställd förmedlingsstrategi.
Utanför Sverige kan tillväxt byggas på ett flertal olika sätt. Alltifrån nyetablering lokalt under Paydrives varumärke till rena SaaS-lösningar.”
Hur skulle du beskriva er aktie?
”När jag investerade i Paydrive, attraherades jag väldigt mycket av att bolaget befinner sig mitt i skärningspunkten av två stora och traditionella branscher som står inför stora förändringar.
Bilbranschen, som mycket tack vare utmanare som Tesla, påbörjat sin förändring och därmed ligger något före försäkringsbranschen där vissa utmanande aktörer i USA såsom Metromile, driver utveckling. Därför tror jag att Paydrives aktie kommer att upplevas som konkret och spännande på samma gång.”
Läs även: Investera i framtidens bilförsäkringar
Erbjudandet i korthet
Inbjudan till teckning av units i Paydrive AB (publ) inför upptagande till handel NGM Nordic SME. Välkommen att teckna via länkar nedan.
Erbjudandet: Omfattar högst 1 170 000 nya aktier och 780 000 teckningsoptioner av serie T01 (”unit”). Vid full teckning kommer bolaget att tillföras högst 20 MSEK före emissionskostnader.
Teckningskurs: 51,30 SEK per unit, vilket motsvarar 17,10 SEK per aktie. Courtage utgår inte.
Teckningsperiod: 23 november 2021 – 7 december 2021.
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.