Hudya – som på kort tid blivit en mycket framgångsrik fintech-lösning i Norge – förbereder nu en storskalig satsning på den svenska marknaden. Det bekräftar Morten Kvam, kommunikationsdirektör och en av bolagets grundare. Han vill dock inte säga exakt när i tiden lösningen ska lanseras, men att det kommer att ske under 2020.
Norska fintech-succén Hudya lanseras i Sverige
En stor del av Hudyas framgångar beror på att bolaget erbjuder smarta lösningar som hjälper människor att sänka sina vardagsutgifter på el, mobil, bank och försäkringar. Genom att Hudya har en välutvecklad artificiell intelligens, AI, får kunden automatiskt förslag på billigare och bättre lösningar som passar just deras behov.
– Hudya skiljer sig från flera andra fintechlösningar, bland annat genom att vi inte är transaktionsdrivna genom att hjälpa kunden att hitta en ny, bättre leverantör, och därefter upphör relationen. Istället arbetar vi löpande på att erbjuda tjänster och produkter som både sparar pengar och som förenklar människors vardag och därmed får vi en löpande relation med kunden, vilket också innebär löpande intäkter till Hudya, förklarar Morten Kvam, och fortsätter:
– Det är möjligt genom att vi har ett stort inslag av artificiell intelligens i kombination med duktiga rådgivare. På så sätt jobbar Hudya med att kombinera transaktioner med relevant innehåll för den enskilda kunden.
På Hudyas plattform får kunden flera viktiga vardagstjänster – försäkring, el, telefoni och lån – samlade på en och samma plats. Med stöd av AI får kunden sedan förslag och råd på vad man bör göra baserat på hur konsumtion och vardag ser ut för den enskilda individen.
I dag har sedan starten 2017 Hudya cirka 60.000 användare på den norska marknaden.
Den som vill få en uppfattning om Hudyas tjänster och hur plattformen ser ut kan besöka den norska hemsidan:
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.