Dagens PS

Nato-medlemskapet ställer höga krav på infrastrukturinvesteringar

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 06 nov. 2024Publicerad: 05 nov. 2024

Med Sveriges inträde i NATO uppstår nya behov för att stärka infrastrukturen i landet. Hur kan Sveriges infrastrukturbolag förbereda sig för dessa krav och vad innebär det för framtida investeringar?

Mest läst i kategorin

Sveriges anslutning till Nato markerar ett historiskt skifte som inte bara påverkar försvarspolitiken, utan även ställer högre krav på kritisk infrastruktur i landet. För att uppfylla Nato-standarderna för säkerhet och hållbarhet kommer svenska investeringar i sektorer som energiförsörjning, transport och telekommunikation att behöva anpassas och utökas.

Höga säkerhetskrav

Nya säkerhetskrav ställer också krav på att skydda mot cyberattacker och andra hot mot både fysisk och digital infrastruktur, vilket gör att investeringar behöver riktas mot att förbättra samhällsviktiga system. För företag som Qben Infra, som verkar inom infrastrukturtjänster, innebär detta nya affärsmöjligheter och en chans att bidra till landets säkerhetsanpassning.

”Vi förstår vikten av att leverera lösningar som inte bara uppfyller dagens krav, utan som också är hållbara och säkerhetsanpassade för framtiden,” säger Qben Infras vd Øivind Horpestad.

Qben Infras vd Øivind Horpestad.
Qben Infras vd Øivind Horpestad.

Miljardinvesteringar

Det beräknas att det kan krävas investeringar på över 111 miljarder kronor för att nå Nato-standarderna för infrastruktur, vilket inkluderar både upprustning och nybyggnation av transportnät och energisystem. Och nyligen aviserade man i Sverige infrastrukturpropositionen 2024, där det avsätts 1 171 miljarder kronor till transportinfrastruktur fram till 2037, där 210 miljarder kronor avsätts för järnvägsunderhåll.

För investerare innebär detta en potential i sektorer som traditionellt inte betraktats som säkerhetskritiska men som nu får ökat fokus. Detta innebär också att infrastrukturbolag behöver satsa mer på innovation och teknik för att möta dessa nya standarder och minimera sårbarheter.

”De ökade investeringarna som kommer att göras i Nordisk infrastruktur gör att det vi ser en ökad efterfrågan på de tjänster som vi levererar. Våra plattformar levererar tillsammans alla nödvändiga aspekter av ett infrastrukturprojekt, så vi förväntar oss en hög efterfrågan mot samtliga av våra plattformar,” säger Øivind Horpestad.

Med en ökad medvetenhet om vikten av säkerhetsklassad infrastruktur kan Sveriges Nato-medlemskap vara startskottet för en våg av investeringar som stärker landets roll som en stabil och säker partner. Det är en tid av förändring, men också av möjligheter för svenska infrastrukturbolag som Qben Infra att expandera och bidra till en säkrare framtid.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Senaste nytt

Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]