Plexian är ett fintech-bolag som tillhandahåller en betalningsplattform för företag med stora kund- och medlemsbaser. Bolaget ska nu börsnoteras på Nasdaq First North Growth Market.
Nästa generations fintech till börsen
Mest läst i kategorin
Teckningsperioden har löpt ut.
I samband med noteringen genomför Plexian en nyemission på 38 miljoner kronor med möjlighet till en övertilldelningsoption på 2 miljoner kronor.
Plexian har använt sig av möjligheter som uppstått genom så kallad open banking för att utveckla plattformen Edge.
Med Edge får medlemsorganisationer ett redskap att öka medlemmarnas lojalitet samtidigt som större dataflöden skapar intäktsmöjligheter för organisationen.
”Vi använder också open banking på det sätt som det var tänkt att användas för – det ska helt enkelt gynna kunden”, säger Staffan Mattson, vd för Plexian.
Skapar intäkter på dataflöden
Open banking tar avstamp i att bankerna inte längre har ett effektivt monopol på den transaktionsdata som kunder genererar – vilket har skapat möjligheter för aktörer att ingå i nya samarbeten.
Samtidigt har skiftet mot open banking gjort att det inte längre är avgörande var kundernas pengar är placerade.
I stället handlar det om vem som kontrollerar gränssnittet som kunder interagerar med och därigenom kan skapa ett värde utifrån den finansiella informationen.
Skräddarsyr erbjudanden
I Plexians fall tar det sig uttryck i att kombinera ett Visa-kort och en app för att skapa skräddarsydda erbjudanden för medlemmar i bolagets partnerorganisationer baserat på individuell transaktionsdata.
”Vi har lagt ett pussel där bitarna redan fanns men vi har lagt pusslet på ett sätt som ingen annan har gjort tidigare – vilket har gjort att produkten vi har skapat är unik”, säger Staffan Mattson.
Låga kostnader för att attrahera nya användare
Genom att samarbeta med organisationer som har stora medlemsdatabaser har Plexian en låg kostnad för att attrahera nya användare, jämfört med andra aktörer inom open banking-segmentet.
Den första partnern, Fitness24Seven, medför att Plexians Edge-plattform nu kan rullas ut till 300 000 användare.
Dessutom har Plexian kommit långt i dialogen med ytterligare en partner och har för avsikt att inleda en partnerförhandling inom kort.
Kännedom om bolaget – en styrka
Att ha många användare på bolagets plattform bedömer Staffan Mattson även som en positiv faktor för Plexians börsresa.
”Vi har den fördelen att vi kommer ha väldigt många användare av vår produkt”, säger han.
”Det upplever vi är en styrka också när vi blir noterade”, avslutar Staffan Mattson.
Läs mer:
Fintech-utmanaren till börsen >>
Möjlighet att teckna i smarta lojalitetsplattformen >>
Erbjudandet i sammandrag
Erbjudandet omfattar 950 000 Units, bestående av nya aktier som Bolaget emitterar samt teckningsoptioner av serie TO2 som innehas av Bolaget.
Teckningsperiod: 16 mars 2021 – 30 mars 2021.
Teckningskurs: 40 SEK per Unit, motsvarande 5,0 SEK per aktie. En Unit består av åtta (8) nyemitterade aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO2. Courtage utgår ej.
Emissionsbelopp: Plexian tillförs 38 MSEK före avdrag för emissionskostnader vid full teckning i Erbjudandet. I det fall full övertilldelning sker kan Bolaget tillföras ytterligare 2 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
Värdering: Cirka 33 MSEK före emissionen.
Teckningsåtaganden: Cirka 29 MSEK motsvarande cirka 77 procent av Erbjudandet.
Minsta teckningspost: 135 Units motsvarande 5400 SEK.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.