Det svenska fintechbolaget Neovici, vars banbrytande plattform gör det möjligt för datorer att i realtid processa end-to-end, felsöka och korrigera inkommande och utgående fakturor utan mänsklig inblandning, har tecknat ett femårigt kontrakt med Mexikos största telekombolag – Telcel.
Jättekontrakt till svenskt fintechbolag
Detta strategiskt viktiga kontrakt innebär ett internationellt genombrott för Neovici där bolagets plattform COSZMOZ ska automatisera Telcels fakturaprocesser. Potentialen är stor då Telcel hanterar drygt 160 miljoner fakturor per år. Cosmoz sparar in mycket stora summor.
Automatiserar kunders finansiella flöden
Istället för klassisk processautomatisering, s.k. ”RPA”, så bygger Neovicis plattform på AI och blockkedjeteknik. Cosmoz är en intelligent plattform för processer (kallas för en plattform for Intelligent Process Automation (IPA), som handlar om att möjliggöra 100 procent automation i realtid på artikelnivå genom hela processen.
Cosmoz tillämpar dataanalys och maskininlärning för att automatiskt identifiera nya problemställningar och symptom. På det sättet kan plattformen på ett unikt sätt även automatisera övriga delar i kundernas finansiella flöden med hjälp av ett obegränsat antal algoritmer.
Processar mer än 5 miljoner fakturor
Idag processar Cosmoz mer än 5 miljoner inkommande- och utgående fakturor till ett värde av hela cirka 110 miljarder kronor. Bland pilotkunderna finns ICA vilket uppmärksammats i Computer Sweden 2019. Ett av målen är att helt eliminera den manuella hanteringen av leverantörsbetalningar och därmed också fakturorna.
Stor potential
“Vi har idag två mycket viktiga skandinaviska kunder som arbetat länge med finansiell automation även innan de gick över till vår plattform. Vårt track record talar sitt tydliga språk och vi är mycket stolta över att ingå en långsiktig relation med Telcel. Det här kontraktet är strategiskt mycket viktigt och en startpunkt för Neovicis etablering i såväl Latinamerika och i steg 2 Nordamerika. Potentialen är stor. I en värld där konkurrensen hårdnar och priser blir alltmer lika kommer intelligent processautomatisering bli nödvändigt för att kunna bibehålla lönsamhet och konkurrenskraft”, säger Jan Berggren, vd för Neovici, och fortsätter:
”Idag skapas det cirka 550 miljarder fakturor runt om i världen, cirka 90 procent av dessa är fortfarande på papper och en av sju är fel vilket skapar stora kostnader. Med låg grad av automation krävs manuella kontroller och korrigeringar, vilket leder till att små fel blir helt enkelt för dyra att rätta till. I stället släpper man igenom felaktiga fakturor under ett visst belopp – man kan tala om ett läckage av pengar som visat sig kunna uppgå till hela 5 procent av de totala faktureringsbeloppen. I USA har man talat om läckage ända upp till 12 procent.”
Kontrolleras av Carlos Slim
Telcel, som kontrolleras av Carlos Slim, – en av världens rikaste män – har 80 miljoner användare av den mexikanska marknaden, vilket motsvarar 95 procent av landets invånare. Telcel hanterar drygt 160 miljoner fakturor per år och Neovici har som mål att under det femåriga avtalet automatisera samtliga dessa.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.