Dagens PS

Investera i mobilspelsföretag med sikte på världstoppen

Företaget Gold Town Games
Företaget Gold Town Games
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 14 juni 2018

Redan ett år efter att det Skellefteåbaserade företaget Gold Town Games grundades noterades de på Nordic Growth Market, och deras första spel – World Hockey Manager – har passerat 600.000 nedladdningar. Nu genomför de en nyemission för att hålla uppe tempot.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Golden Town Games startade 2015 efter insikten om att det inte fanns något mobilbaserat sport manager-spel inom hockey.

“Grundarna var sport- och spelintresserade och ville göra något av den insikten. Det finns fortfarande ingen konkurrent till vårt spel på mobilmarknaden”, säger Pär Hultgren, vd på Gold Town Games.

Gold Town Games valde att börja med just hockey eftersom det föll sig mest naturligt. Det är där luckan på marknaden finns men också för att de är verksamma i Skellefteå – en stad med lång och stark hockeyhistoria.

Gemensam plattform ökar skalbarheten i spelen

Deras första spel, World Hockey Manager, lanserades globalt i november 2017 och har redan laddats ner mer än 600 000 gånger. I spelet kan man spela live mot användare över hela världen, men framför allt USA, Kanada och Sverige där de flesta användarna befinner sig. Planen framöver är att släppa ett fotbollsspel senare i år och att under 2019 släppa ett tredje spel inom en ännu obestämd sport. Långsiktigt är målet att ha sport manager-spel inom alla de stora arenasporterna, något de förberett för.

“Alla våra spel delar samma teknik- och designplattform. Det innebär att vi har ett underliggande system som vi specialanpassar för varje sport, vilket gör tekniken väldigt skalbar”, säger Pär Hultgren.

Sport manager-spel passar också utmärkt som mobilspel berättar Pär Hultgren:

“När man spelar ett traditionellt spel på stor skärm sitter man ofta två till tre timmar i sträck, medan man kan spela ett mobilspel fem gånger på en dag. Då fungerar det väldigt bra med just manager-spel där man går in och tränar en specifik spelare, förlänger ett kontrakt eller investerar i en arena lite då och då. Det är ett annat spelbeteende.”

Nyemission ska hålla uppe tempot

ANNONS

Fram till och med den 18 juni genomför Gold Town Games en nyemission. Kapitalet ska i första hand gå till att utöka verksamheten ytterligare för att på sikt uppnå sin vision: att bli världsledande inom sport manager-spel.

“Vi genererar redan intäkter och har vuxit konstant sedan november förra året men vi är i en expansiv fas och expansion kostar pengar. Nu har vi en produkt som vi vet fungerar och har potentialen att växa kraftigt. Därför vill vi gasa”, säger Pär Hultgren.

Varför ska man investera i Gold Town Games?

“Vi är just nu ensamma inom mobilbaserade sport manager-spel för hockey och har därför en unik position på en marknad som går starkt framåt världen över. Den största anledningen är skalbarheten i vår plattform – det gör att vi kan växla upp fort med fler spel. Men, jag tycker framför allt att man ska testa spelet! Ladda ner det och spela det ett tag. Gillar du det? Då tycker i alla fall jag att det är en bra anledning att investera”, konstaterar Pär Hultgren.

Fakta:
Gold Town Games är spelföretag som utvecklar och publicerar spel för mobiler och surfplattor med inriktning på sport manager-spel. I dag har de ett spel på marknaden, World Hockey Manager, som nått över 600 000 nedladdningar och nästa spel, inom fotboll, planeras att släppas efter sommaren.


Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Gold Town Games.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]