Techbolaget Euroafrica Digital Ventures är verksamt inom den snabbväxande marknaden för digital marknadsföring. Utöver en bevisad expertis gällande det digitala landskapet äger bolaget Tanzanias största köp- och säljplattform.
Techbolag positionerat för hög tillväxt till börsen
Mest läst i kategorin
Teckningsperioden har löpt ut.
Bolaget genomför nu en nyemission på 20 miljoner kronor i samband med en börsnotering på Nasdaq First North Growth Market.
Teckningstiden löper mellan 8 mars och 22 mars 2021.
Emissionslikviden ska bland annat användas för att investera i en uppdaterad köp- och säljplattform samt för att stärka både den nordiska och östafrikanska organisationen.
”Vi står med en stadig grund med vår etablerade verksamhet och gör nu en kapitalanskaffning för att investera i tillväxtstrategin på dessa marknader”, säger Philip Ebbersten, Euroafricas vd och medgrundare.
Potential att skala upp
Euroafrica bilades efter sammanslagningen av Social Media Lab Nordic och den östafrikanska köp- och säljplattformen Kupatana.
Fusionen bedöms att kunna skapa betydande synergier för att skala upp verksamheten i både Norden och Östafrika.
Social Media Lab Nordic är en av Sverige vassaste aktörer inom digital marknadsföring och har i över tio år byggt upp en djup kunskap gällande det digitala landskapet – vilket nu ska användas för att accelerera utvecklingen av den östafrikanska verksamheten.
”Den kunskap och erfarenhet som vi har byggt upp under mer än 10 år i Norden kan vi överföra till våra medarbetare i Östafrika”, förklarar Philip Ebbersten.
Positionerade för kraftig tillväxt
Samtidigt medför den etablerade verksamheten i Norden stadiga intäktskällor för att kunna satsa på tillväxt i både Norden och Östafrika.
Den nordiska verksamheten omsatte 2019 cirka 30 miljoner kronor och gjorde vinst på drygt 3 miljoner kronor. Under 2020 minskade vinsten till följd av coronapandemin men verksamheten tog fart igen under det sista kvartalet. Bolaget bedömer att de kan återhämta sig till tidigare vinstnivåer under 2021.
”Den östafrikanska marknaden befinner sig där Sverige och Norden var för ca 15 år sedan. Med den erfarenhet vi besitter kan vi vara med på en liknande tillväxtresa inom det digitala landskapet”, säger Philip Ebbersten.
Social Media Labs erbjuder också en unik plattformslösning för att koordinera annonskampanjer i alla de större digitala kanalerna – vilket bolaget ska integrera i den östafrikanska köp- och säljplattformen.
”Med våra plattformar och tjänster inom digital mediamarknadsföring och digitala annonser är vi väl positionerade för kraftig tillväxt”, säger Philip Ebbersten.
Stark närvaro på tillväxtmarknad
Euroafrica har drivit den Blocket-liknande köp-och säljplattformen Kupatana i Tanzania sedan 2015.
Med cirka 500 000 besök och 35 000 annonser i månaden är Kupatana ett etablerat varumärke och Tanzanias ledande köp- och säljplattform.
”Allt detta sker med en i nuläget låg nivå av marknadsföring”, berättar Philip Ebbersten.
”Med vårt dotterbolag Social Media Lab har vi spetskompetens inom sökordsoptimering och sociala medier vilket vi kommer att utnyttja”, fortsätter han.
Marknaden för digital reklam i Östafrika väntas att öka kraftigt i takt med att internettillgången blir större och regionen gör samma digitala resa som Europa.
Det innebär betydande tillväxtmöjligheter för Euroafrica.
”Vi har en aggressiv målsättning att tiofaldiga annonsinflödet inom tre år och även kraftigt öka konvertering av gratisannonser till betalda annonser”, säger Philip Ebbersten.
Erbjudandet i sammandrag:
Erbjudandet avser en nyemission av units motsvarande 20 MSEK i Euroafrica Digital Ventures AB (publ). En unit består av två aktier och en vederlagsfri teckningsoption av serie TO1.
Teckningskurs: 12,8 SEK per unit, motsvarande 6,4 sek per aktie.
Teckningsperiod: 8 mars 2021 – 22 mars 2021.
Teckningskurs: 12,8 SEK per unit, motsvarande 6,4 sek per aktie.
Teckningsåtaganden: Cirka 14,2 MSEK motsvarande 71 procent av Erbjudandet.
Minsta teckningspost: 425 Units, motsvarande 5 440 SEK.
Värdering: Euroafrica Digital Ventures värderas till 44,7 MSEK (pre-money).
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.