Yaytrade har gått i bräschen för digitalisering inom modebranschen med sin marknadsplats för försäljning av premium secondhand-kläder och utförsäljning av partnerbolags lager.
Sista dagen att teckna i cirkulära trendsättaren
Mest läst i kategorin
Emissionen är avslutad.
För att säkra en fortsatt hög tillväxttakt genomför Yaytrade en nyemission på 35 miljoner kronor i samband med att bolaget noteras på Nasdaq First North Growth Market.
Yaytrades marknadsplats går att likna vid en digitaliserad outletslösning riktade mot premiumföretag och varumärken inom modeindustrin.
Med hjälp av Yaytrade kan modeföretag nå ut till en större kundgrupp och sälja ut sitt utgående restlager.
”Det som skiljer oss från en mer klassisk outlet är att vi erbjuder en plattform som är anpassningsbar utifrån varumärkets behov”, säger David Knape, Yaytrades vd och medgrundare.
Digital premiumspelare
Yaytrade erbjuder samarbetsföretag en helhetslösning för utförsäljningar av utgående lager och provkollektioner.
På det viset agerar bolaget som en förlängd arm åt modeföretagen och kan skräddarsy lösningar utifrån varje enskilt företags affärsmodell och varumärke.
”Vi ser att det här konceptet har ett stort värde då de kan behålla sin kärnverksamhet och samtidigt ge provkollektioner och restlager nytt liv och sammanhang”, säger David Knape.
Med Yaytrades medlemsbas och nätverk av influencers kan varumärken nå ut till en ny och bredare kundkrets. Till skillnad från fysiska försäljningar begränsas inte Yaytrades marknadsplats av det geografiska upptagningsområdet.
Trots att Yaytrade fokuserat på den svenska marknaden sker redan försäljning till ett flertal länder. Expansion står nu framledes där Yaytrade under första halvåret 2021 kommer att lanseras i Finland som ett första steg i en kommande internationalisering.
Defensiv investering
Yaytrades verksamhet har utvecklats väl under coronapandemin – vilket delvis kan förklaras av en tydlig trend av ökade digitala lösningar inom modeindustrin.
Samtidigt kan Yaytrade beskrivas som ett bolag som inte är konjunkturkänsligt, jämfört med andra aktörer i modeindustrin.
I takt med att konjunkturen går ner söker sig många konsumenter till alternativ som Yaytrade på jakt efter lägre priser utan att kompromissa med vare sig kvalité eller exklusivitet.
”I sämre tider tenderar människor att leva mer sparsamt, vilja skapa nya intäktsmöjligheter och konsumera billigare. Hand i hand med detta går också en mer cirkulär konsumtion. Yaytrade har utvecklat en techplattform som främjar alla dessa delarna, för privatpersoner, premium företag och influencers”, säger David Knape.
Läs mer om Yaytrade:
Investera i nytänkaren som förändrar modebranschen
Teckna i snabbväxande marknadsplats
Cirkulära trenden förändrar branscher – se tillväxten
Nästa hållbarhetstrend – så förändras marknaden
Erbjudandet i korthet:
Emissionen är avslutad.
Erbjudandet avser en nyemission av Units motsvarande 35 MSEK i Ytrade Group AB (publ) (”Yaytrade”). En Unit består av sex (6) aktier, en (1) TO1 och en (1) TO2. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt.
Totalt emissionsbelopp: 35 MSEK, med möjlighet till en övertilldelningsoption om cirka 2,5 MSEK.
Antal nyemitterade Units: högst 1 296 296 Units.
Teckningskurs: 27 SEK per Unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie.
Teckningstid: 9 februari 2021 – 23 februari 2021.
Teckningsåtaganden: Erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden uppgående till cirka 26 MSEK, motsvarande 74,6 procent av erbjudandet. Befintliga ägare står för cirka 18 MSEK av dessa åtaganden.
Värdering: Yaytrades värdering uppgår till cirka 49 MSEK (pre-money).
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.