Med en unik teknisk och affärsmässig lösning för lojalitetsprogram växlar fintech-bolaget Plexian upp för en lönsam och organisk tillväxtresa.
Investera i datadriven betalningstjänst
Mest läst i kategorin
Bolaget ska nu genomföra en nyemission på 38 miljoner kronor med möjlighet till en övertilldelningsoption på 2 miljoner kronor i för att sedan börsnoteras på Nasdaq First North Growth Market.
Teckningsperioden löper mellan 16 mars 2021 och 30 mars 2021 och erbjudandet omfattas till 77 procent av teckningsförbindelser.
”Plexian är ett bolag som har hittat rätt modell för att lansera lojalitetsprogram”, säger Staffan Mattson, vd på Plexian, i en intervju.
Se hela intervjun här:
Nytänkande produkt
Plexians affärsmodell bygger på att samarbeta med medlemsorganisationer som har stora medlemsdatabaser för att erbjuda lojalitetsprogram genom bolagets plattform Edge.
Genom Edge, som integrerar ett betalkort och en app för att göra transaktioner, får medlemmarna skräddarsydda erbjudanden från handlare som har slutit avtal med Plexian.
När en transaktion genomförs genom plattformen tar Plexian ut en kommission samtidigt som användaren och medlemsorganisation får ta del av en cashback.
”Vi jobbar med större cashback än vad man normalt ser eftersom vi har unika samarbetsavtal med handlare”, berättar Staffan Mattson.
Den kommissionsbaserade affärsmodellen har en ytterligare fördel, förklarar Staffan Mattson:
”Finessen med vår affärsmodell är att vi tjänar pengar från första dag”, säger han.
Organisk tillväxt
Med låga kostnader för kundanskaffningen, som drivs genom samarbeten, och en intäktskälla som är aktuell från första dagen av ett samarbete har Plexian en tydlig väg till lönsamhet.
Baserat på de scenarier som är kända för bolaget nu väntar sig Plexian att vara kassaflödespositiva 2022 och nå en miljon användare 2023.
För att nå dit ska verksamheten växa organiskt genom att utöka antalet samarbetsorganisationer och genom att vidareutveckla produkten.
”Med Plexian kommer det att bli tillväxt utan tvekan”, säger Staffan Mattson.
”Men vi har också en ambition, och det är hela syftet med vår affärsmodell, att vi ska kunna växa lönsamt”, avslutar han.
Läs mer: Fintech-utmanaren till börsen >>
Erbjudandet i sammandrag
Erbjudandet omfattar 950 000 Units, bestående av nya aktier som Bolaget emitterar samt teckningsoptioner av serie TO2 som innehas av Bolaget.
Teckningsperiod: 16 mars 2021 – 30 mars 2021.
Teckningskurs: 40 SEK per Unit, motsvarande 5,0 SEK per aktie. En Unit består av åtta (8) nyemitterade aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO2. Courtage utgår ej.
Emissionsbelopp: Plexian tillförs 38 MSEK före avdrag för emissionskostnader vid full teckning i Erbjudandet. I det fall full övertilldelning sker kan Bolaget tillföras ytterligare 2 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
Värdering: Cirka 33 MSEK före emissionen.
Teckningsåtaganden: Cirka 29 MSEK motsvarande cirka 77 procent av Erbjudandet.
Minsta teckningspost: 135 Units motsvarande 5400 SEK.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.