Yaytrade driver en marknadsplats för köp och försäljning av premium secondhand-kläder. Bolaget ska listas på Nasdaq First North Growth Market och genomför en nyemission på 35 miljoner kronor för att accelerera tillväxten.
Investera i nytänkaren som förändrar modebranschen
Mest läst i kategorin
Emissionen är avslutad.
Erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden uppgående till cirka 26 miljoner kronor varav befintliga ägare står för cirka 18 miljoner kronor av dessa åtaganden.
Teckningstiden löper från 9 februari 2021 till 23 februari 2021 med en planerad första handelsdag 9 mars.
Yaytrades digitala marknadsplats integrerar erbjudanden från privatpersoner, influencers och partnerföretags utgående lager och har uppvisat en kraftigt tillväxt sedan den lanserades 2019.
“Vi har under 2020 ökat vår omsättning med över 1 000 procent och ser en fortsatt stark tillväxt. Hållbarhet och secondhand är här för att stanna”, säger David Knape, vd för Yaytrade.
Brant tillväxtkurva
Yaytrade står ut på marknaden som tydligt profilerat mot premiumsegmentet samt ett fokus på att etablera samarbeten med modeföretag.
Modehuset Filippa K har bland annat tecknat avtal om att sälja ut delar av sitt restlager via Yaytrade.
Genom Yaytrades marknadsplats kan modeföretag digitalisera så kallade pop up-butiker vilket medför ytterligare en försäljningskanal för partnerbolag – och det är även inom det affärsområdet som Yaytrade har vuxit snabbast, enligt David Knape.
”Vi har fått en ökad sell through rate från de bolag vi arbetar med genom att nyttja kraften i vår marknadsplattform och användarbas som sträcker sig till en större köpargrupp både i Sverige som utomlands”, berättar David Knape.
Internationellt sikte
David Knape beskriver Yaytrade som en ”hållbar tillväxtaktie” och bolaget har för avsikt att kapitalisera på skalbarheten i den digitala affärsmodellen i samband med en internationell expansion.
Nästa steg i strategin är att ta marknadsplatsen till den finska marknaden.
”Vi gör inte detta för att bli en nationell spelare utan vi vill bli en global spelare. Vi har spännande tillväxtmål och det är inte orimligt att anta att Finland är en intressant marknad som bäddar för en applicering på flera marknader”, säger David Knape.
Läs mer om Yaytrade:
Teckna i snabbväxande marknadsplats
Cirkulära trenden förändrar branscher – se tillväxten
Nästa hållbarhetstrend – så förändras marknaden
Erbjudandet i korthet:
Erbjudandet avser en nyemission av Units motsvarande 35 MSEK i Ytrade Group AB (publ) (”Yaytrade”). En Unit består av sex (6) aktier, en (1) TO1 och en (1) TO2. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt.
Totalt emissionsbelopp: 35 MSEK, med möjlighet till en övertilldelningsoption om cirka 2,5 MSEK.
Antal nyemitterade Units: högst 1 296 296 Units.
Teckningskurs: 27 SEK per Unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie.
Teckningstid: 9 februari 2021 – 23 februari 2021.
Teckningsåtaganden: Erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden uppgående till cirka 26 MSEK, motsvarande 74,6 procent av erbjudandet. Befintliga ägare står för cirka 18 MSEK av dessa åtaganden.
Värdering: Yaytrades värdering uppgår till cirka 49 MSEK (pre-money).
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.