Antalet fall av vägglöss ökar i trakt med att resandet tar fart igen – en utveckling som medför stora möjligheter för Spotlight-listade Nattaro Labs. Nattaro erbjuder proaktiva och patenterade lösningar för skydd mot vägglöss. Bolaget satsar stort på den internationella marknaden och har nyligen upprättat ett dotterbolag i USA.
Innovativt skadedjursbolag expanderar till nya marknader
Vägglöss är ett dyrt och plågsamt problem för bland annat hyresvärdar och hotell. Svenska Nattaro Labs erbjuder proaktiva och patenterade lösningar som upptäcker och förhindrar skada från ohyran.
”Vi är inne långsiktigt i detta och tror väldigt mycket på bolagets potential. Konceptet är bevisat i liten skala, framför allt i Sverige, där vi redan har produkter som säljer till återkommande kunder”, säger Carl–Johan Gustafson, vd för Nattaro Labs i sin presentation om bolaget på investerarträffen Micro Cap Invest.
Du kan ta del av presentationen här:
En miljon saneringar om året – bara i USA
En av bolagets senaste satsningar var att bilda dotterbolag i USA samt att inleda processen för att få ett godkännande i USA för Nattaro Safe, ett av bolaget proaktiva skydd mot vägglöss.
Den amerikanska marknaden för vägglöss är gigantisk och under ett år utförs över 1 000 000 professionella saneringar.
Nattaro Labs har nyligen fått ett godkännande för användning av Nattaro Safe i Europa, en marknad som bolaget bearbetar aktivt.
Nu återstår separata godkännanden i de europeiska länderna innan bolagets samtliga produkter kan användas av kunder på nya marknader.
”Den globala marknaden för skadedjursbolagens hantering av vägglöss uppgår till någonstans runt 15 miljarder kronor, där USA står för ungefär hälften. Marknaden förutspås också växa och de stora aktörerna väntar sig ökade intäkter från bekämpningen av vägglöss under de kommande 12 månaderna”, säger Carl-Johan Gustafson.
Fyra av fem hotell har sanerats det senaste året
Av förklarliga skäl undviker gärna hotell och fastighetsägare att tala öppet om hur omfattande problemen med vägglöss är. Men det går till exempel att mäta antalet saneringar för att få en bild av omfattningen.
Undersökningar i USA visar bland annat att så många som 82 procent av hotellen har sanerat för vägglöss det senaste året och 40 procent den senaste månaden. Kostnaden för en sanering uppgick 2019 i genomsnitt till 55 290 kronor.
Förutom hotell så drabbas också privata hem, studentboenden, äldrevård och till och med kollektivtrafiken.
”Skadedjursbolagen utgör en väldigt viktig marknad för oss men nu tittar vi på fler segment. Vi ser bland annat att studentbostäder och allmännyttan är verksamheter som har stor glädje av de proaktiva lösningarna som vi erbjuder”, säger Carl-Johan Gustafson.
Långvarigt skydd mot vägglöss
Att sanera vägglöss är svårt och dyrt. En fullt utvecklad epidemi kräver ofta många saneringstillfällen vilket driver upp kostnaderna för såväl företaget som bekämpar vägglössen och för fastighetsägaren.
Medan de flesta konkurrenterna jobbar reaktivt, alltså när vägglössen redan har hunnit bli ett stort problem, är Nattaro inriktade på att jobba proaktivt.
På så vis sänker man saneringskostnaderna och minskar skadan.
Bolagets lösningar går ut på att hitta vägglössen tidigt – innan problemet hinner blomma ut. De har även lösningar som kan användas för långvarigt skydd mot vägglöss och som kan begränsa att vägglössen sprids medan saneringen pågår.
”Vi vill ge våra kunder nattro, peace of mind helt enkelt. Det bästa för våra kunder är när de inte behöver tänka på vägglöss över huvud taget”, säger Carl-Johan Gustafson.
Investera i Nattaro Labs på Avanza och Nordnet
AvanzaNordnetFinansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
Läs mer: Svensk innovation godkänd att skydda Europa mot vägglöss
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.