Rejlers har varit med och skapat elbåtsföretaget X Shores hypermoderna och gröna båtfabrik i Nyköping. Följ med på ett reportage i Rejlers Play.
Här byggs framtidens elbåtar
X Shores ambition är att få bort alla fossila båtar och för att göra det måste företaget tillverka väldigt många båtar varje år.
Vid årets slut ska en ny båt komma ut från fabriken var tredje timme.
700 hästkrafter i accelerationsmomentet
Båtarna har ett gasreglage en ratt och en toutchscreen med kartor och där lampor, musik, och så vidare, kan styras.
“Kan du köra en bil, då kan du köra vår båt, det är bara framåt, bakåt och så ratt. Vi har ett fruktansvärt ‘acc’ så när den här båten körs som vanligt motsvarar det ungefär 300 hästkrafter, men just i accelerationsmomentet, precis som om du har en elbil, då är det ett sånt otroligt tryck, det motsvarar 700 hästkrafter “, säger X Shores vd Jenny Keisu i Rejlers Play.
Hon förklarar att om hon skulle slå på full gas på båten nu skulle Rejlers Jesper Börjesson flyga av båten som han sitter nu.
Ovärderlig kompetens från Rejlers
Motorn sitter längst fram i båten, den är ganska liten och har två 12-volts batterier som tar laddning från de två stora litiumjonbatterierna som finns bak i båten, de är på totalt 126 kilowattimmar.
Motorn har en rak axel som går till en stor fembladig propeller, vilket är ovanligt. Båten är helt tyst
“Rejlers har suttit på en helt unik kompetens för oss, vi har ju byggt fabrikerna mycket mer som man bygger fabriker i fordonsindustrin, vi har inte tittat på båtindustrin. Det tycker vi är det gamla, nu ska man bygga som i fordonsindustrin och teamet från Rejlers har mycket erfarenhet från att bygga Scaniafabriker, det har varit helt ovärderligt för oss med den kompetensen, säger Jenny Keisu i Rejlers Play.
Se hela reportaget från X Shores båtfrabrik i Rejlers Play:
Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.