Utomhusreklamjättar som JC Decaux hör till inspirationskällorna när Nordic MTF-listade Adverty siktar på att bli de digitala spelmiljöernas motsvarighet. När varumärken annonserar på reklamtavlorna inne i spelen delar Adverty och spelutgivaren på intäkten. I vilken värld kommer du att se flest reklamtavlor i framtiden?
Han fyller mobilspelens landskap med reklamtavlor
Mest läst i kategorin
”Vi surfar på rätt våg”, säger Niklas Bakos, vd för Adverty, apropå utvecklingen att digital reklam håller på att gå om tv-reklamen i omsättning – samtidigt som mobilernas och mobilspelens andel av den digitala tårtbiten också ökar i sin tur.
Efter ett par års uppbyggnad av verksamheten har Adverty nyligen säkrat samarbeten med en bred skara spelutgivare. Det ger Adverty en portfölj av ledigt reklamutrymme i över 25 spel, bland annat ett av världens mest spelade mobilspel.
Nu står Adverty därför redo att höja farten i marknadsföringen gentemot den andra sidan: företagen som vill synas med sina varumärken och därför köper reklamplats. För att finansiera en rejäl marknadssatsning gör Adverty nu en nyemission på upp till 48,5 miljoner kronor.
Har redan löst tekniken
”Sömlös annonsering i spel” är termen som Adverty har fått uppfinna för att ringa in sin egen, praktiskt taget nya, nisch av reklambranschen. Men ofta märker vd Niklas Bakos att folk har lättare att förstå när han kallar det för ”virtuell utomhusreklam”. Inne i spelmiljöerna, som ofta är tredimensionellt simulerade, är det vanligt att Advertys reklamutrymmen ser ut just som stortavlor.
”Vi började 2017 med virtual reality (VR) och augmented reality (AR). Vi byggde tekniken men såg att de marknaderna inte tog fart som man förutsett 2016–2017. Så 2018 började vi bygga mot mognare plattformar med rejäl räckvidd – och då var vi redan klara med den svåraste sidan av teknikutvecklingen, där vi hade börjat. Vi har till exempel mycket avancerad teknik för att förstå hur reklam syns i synfältet. Vårt fokus blev på mobilplattformen tack vare de enorma exponeringsmöjligheterna”, säger Niklas Bakos och poängterar samtidigt att relevansen för reklam även inuti PC- och konsolspel bedöms växa kommande år:
”Även där är vår plattform mycket bra positionerad”.
Långt fram i spännande nisch
För Adverty handlar det alltså inte om spelbaserad reklam i allmänhet. Man går inte in på relativt väletablerade områden såsom bannerreklam på menysidor i spelen eller reklamfilmer som poppar upp medan användaren väntar på nästa spelsekvens. Adverty fokuserar i stället helt på att ge spelutvecklare möjlighet att bygga in standardiserade reklamutrymmen inne i själva spelmiljöerna, där spelaren tillbringar mest tid.
Sedan förmedlar Adverty det utrymmet från spelutgivarna till de företag som vill betala för återkommande exponering av sina budskap utan att de avbryter någon spelare. I likhet med utomhusreklam är den inte gjord för att omedelbart trigga handling såsom klick eller köp – utan för att ge frekvent exponering som med tiden ger varumärket en självklar närvaro i användarens vardag och medvetande.
Får väsentlig del av pengen
Genom sin egen tekniska plattform är Adverty alltså länken mellan dem som erbjuder och dem som köper reklamutrymmet. För tusen visningar av reklambudskap inne i spelen betalar annonsörer ofta mellan 20 och 100 kronor. Av det kan Adverty behålla upp till hälften, när beloppet delas med spelutgivaren. Niklas Bakos beskriver sitt företag som det som kommit längst i nischen, även om det finns åtminstone två brittiska och en israelisk konkurrent.
Företagen vars varumärken ska annonseras går oftast via mediebyråer som samordnar annonsköpen, och de i sin tur utnyttjar så kallade programmatiska annonseringsplattformar för att styra annonser dit där de ger störst nytta för den investerade pengen.
”All vår teknik har vi byggt runt standarderna för programmatic, så världens stora mediebyråer med miljardomsättning kan lätt plugga in Adverty. Dels har vi byggt infrastrukturen så att den är kompatibel, och dels använder vi samma bannerformat som på webben.”
Emissionen
En videopresentation samt mer information om föreliggande emission finns på Advertys emissionssida.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.