För ett och ett halvt år sedan hoppade Henrik Henriksson av ett av de tyngsta vd-jobben i svenskt näringsliv, han lämnade lastbilstillverkaren Scania för H2 Green Steel som ska tillverka fossilfritt stål.
H2 Green Steels rekordsnabba resa mot fossilfritt stål
Mest läst i kategorin
När Henrik Henriksson blev vd för H2 Green Steel fanns ingenting, ingen fabrik och ingen infrastruktur, bara en hel del riskkapital. Nyligen fick bolaget tillstånd att bygga stålverket i Boden men mycket återstår innan det första stålet kan produceras år 2025.
“När man är vd för ett större bolag så har man en struktur omkring sig och jobbar därefter, nu har man fått göra mycket mer själv men nu är vi 120 personer och nu har vi en struktur och har fått möjligheten att rekrytera väldigt många duktiga människor från hela världen”, säger han till Rejlers Play.
Det är intressant att H2 Green Steel är en industriell start, men bolaget har även ett högre syfte och Henrik Henriksson berättar att det attraherar talang på ett sätt som han inte har sett tidigare.
Krig om talanger
Eftersom det finns många företag i energiomställningsbranschen är det en också en utmaning och redan nu råder kompetensbrist. H2 Green Steel talar om 1 500 nya jobb, så det kan bli ett krig om talanger.
“Jag tror att vi måste jobba med re-skill och up-skill av personer som redan är i arbetslivet, att bygga på kunskap så man kan flytta in i den här industriomställningen, alltså den gröna omställningen”, säger Henrik Henriksson till Rejlers Play.
Jobba med utbildningssystemet
Han tror att vi behöver jobba med utbildningssystemet och ha starka och tydliga riktlinjer till universiteten att om hur behovsbilden ser ut, att vi behöver fler ingenjörer. Han tror också att Sverige måste vara en attraktiv arbetsplats så att internationella talanger kommer hit.
När det gäller att bygga upp en arbetsstyrka i boden är det två saker specifikt som H2 Green Steel jobbar med, förutom att bygga bostäder och samverka med kommunen och med skolan.
Hälften ska vara kvinnor
“Två saker specifikt är ett att vi kommer bygga en modern fabrik, det är första gången man bygger ett stålverk sen 70-talet i Europa så det kommer inte se ut som den här nidbilden vi kanske har av ett stålverk. Utifrån det ska vi se till att det är en arbetsplats med 50 procent kvinnor och 50 procent män”, säger han
Han förklarar att det gör att de kan jobba med hela talangpoolen och inte bara halva som annars kanske är brukligt i den här branschen. Det andra tar han med sig från Scania och samarbetet med Södertälje.
“Hur man kan jobba med integration av nyanlända svenskar, snabbt få in dem, samma vecka som man anländer ska man vara i arbete, i svenskundervisning, där vi blir en del av integrationen”, säger Henrik Henriksson.
Vill hjälpa andra
H2 Green Steel bryter ny mark och nu står andra företag kanske i den situation som H2 Green Steel stod inför för ett och ett halvt år sedan, därför har de funderat på hur de skulle kunna hjälpa andra.
Henrik Henriksson berättar att den resa H2 Green Steel gjort kan vara inspiration till andra så därför kommer de skriva vad de kallar en vitbok och berätta om bolagets resa mot tillståndet de nyligen fick för att bygga stålverket i Boden. Det kommer inte vara lösningen på alla frågor om tillståndsprocessen, men det kan vara en inspiration.
Lyssna på hela intervjun med Henrik Henriksson i Rejlers Play:
Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.