När lantbruket får allt svårare att hitta arbetskraft växer behovet av självkörande robotar som kan ta över alla möjliga arbetsuppgifter. Nu ska svenska Ekobots självkörande ogräsrensare nå fler bönder på den expansiva marknaden genom ett samarbete med den danska distributören AllagBots Nordic.
Svensk ogräsrobot till nya marknader
Mest läst i kategorin
”För att möta behoven hos varje enskild kund måste vi kombinera teknik från olika leverantörer som automatiserar specifika delar av produktionen. Genom Ekobot är vi ett steg närmare att vara en one stop shop som täcker in kundernas behov kopplade till automatiseringen av jordbruket” säger Torben Thorsen, AllAgbots Nordics ägare.
Börsnoterade Ekobot, som utvecklar och tillverkar AI-styrda jordbruksrobotar, är mitt i sin kommersialisering och har robotar i fält i Sverige och Nederländerna. Genom samarbetet med den danska distributören AllagBots Nordic avser man nu utöka verksamheten till Danmark och Norge.
Under årets odlingssäsong har Ekobot 5 robotar i fält och redan till nästa år planerar Ekobot att ha över 25 robotar i arbete, något som det nya samarbetet med AllagBots Nordic är starkt bidragande till.
Investera i Ekobot här:
Ledande nordisk distributör
AllagBots Nordic är Nordens mest erfarna distributör av jordbruksrobotar och har flera andra fältrobotar i sin portfölj. De har som mål att bli den marknadsledande nordiska distributören inom fältrobotik under de kommande åren.
De danska och norska marknaderna för Ekobots robot är värderade till ett par hundra miljoner kronor men AllagBots Nordic räknar med kraftig tillväxt på marknaden de kommande åren.
”I avtalet med Ekobot har vi enats om att utveckla roboten tillsammans. Den ska rensa ogräs bland andra grödor, bland annat morötter. Ekologiska morötter är en stor marknad i Danmark och där finns det en enorm potential på grund av den stora mängd tid som läggs på ogräsbekämpning”, säger Torben Thorsen.
Senaste nytt
Viktig expansion för svensk robot
Ekobot befinner sig just nu i en expansiv fas där man skalar upp såväl försäljning som produktion för att möta marknadens växande behov. Lantbrukarna har oerhörda utmaningar med att hitta rätt arbetskraft och robotar är ett attraktivt alternativ.
Först och främst har man fokuserat på en av Europas viktigaste marknader, Nederländerna samt hemmamarknaden i Sverige. Nu utökar expanderar man alltså till Danmark och Norge, i linje med sin uttalade strategi.
”Ett av flera mål för 2023 var att få till ett avtal med en distributör som når den danska marknaden. Tillsammans med AllagBots Nordic kan vi fortsätta vår tillväxt på nya marknader och vi har redan en inplanerad demonstration som riktar sig till våra potentiella kunder i Danmark”, säger Erik Jonuks, vd på Ekobot.
Växande marknad för fältrobotik
Inledningsvis kommer man att fokusera på danska och norska lökodlare med verksamheter som lämpar sig för Ekobots lösning. Med tiden väntas de lämpliga kunderna bli allt fler.
Det beror delvis på att ogräsbekämpning är en stor utmaning för de som oglar andra grönsaker, vilket betyder att det finns många fler kunder när Ekobot har anpassat sin plattform för att kunna rensa ogräs bland andra grödor än lök.
På sikt kommer också konventionella grönsaksodlare att behöva fältrobotar för att hantera sitt ogräs. Regelverket för användningen av miljöfarliga bekämpningsmedel blir allt hårdare och på sikt kommer gränserna mellan det konventionella och det ekologiska jordbruket att suddas ut – något som gör att marknaden för Ekobots robot väntas växa ytterligare.
”Alla våra kunder har i grund och botten samma behov – det är inte ett intresse för robotar utan det är att de inte kan få tag på arbetskraft i samma utsträckning som tidigare. Det är bristen på arbetskraft som driver på marknaden för autonoma jordbruksrobotar”, säger Torben Thorsen.
Investera i Ekobot här:
Läs även: Danskar investerar stort i svensk robotemission
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.